رشد و توسعه فردیهمه مقالات

چرا به افرادی که از آنها خوشم نمی آید هم لطف می کنم ؟

لطف کردن در حق دیگران 

حاضرم شخصی را که اصلا از او خوشم نمی آید از محل کار تا خانه اش برسانم. تصمیم می گیرم با کسی بیرون بروم که حتی نمی توانم تحملش کنم. برای آرمان هایی که اصلا با آن موافق نیستم پول خرج کرده و وقتم را صرف کارهایی می کنم که هیچ علاقه ای به انجام دادنشان ندارم.

تحلیل لطف کردن در حق دیگران 

وقتی کسی لطفی به شما می کند که قادر به جبرانش نیستید، احساس ناراحتی می کنید. به همین دلیل است که گروهک های مذهبی در فرودگاه به دیگران گل یا هدایای کوچک دیگری می دهند، چرا که می دانند با این کار مردم ناگزیر می شوند به آنها اعانه بدهند. در این حالت، با این که می دانید دینی به آنها ندارید، ناخواسته خود را مدیون احساس می کنید.

تحلیل لطف کردن در حق دیگران 

حتی ممکن است نتوانید یک هدیه خوب و با ارزش را بپذیرید. اگر قادر به جبران آن نباشید دچار عذاب وجدان می شوید چرا که احساس می کنید شایسته ی آن هدیه نیستید. جبران کردن لطف دیگران به شما اجازه می دهد تا محبت دیگران را نسبت به خود توجیه کنید.

اغلب این تصور را دارید که اگر پاسخ محبت دیگران را ندهید به عنوان فردی خودخواه و بی ادب شناخته می شوید. نظر دیگران در مورد شما برایتان خیلی اهمیت دارد. حتی اگر از شخصی اصلا خوشتان نیاید باز هم به او کمک می کنید.




تایید دیگران، چه آنها را دوست داشته باشید و چه دوست نداشت باشید، برای ارتقاء عزت نفس تان حیاتی است. یک نظر نامساعد از طرف شخصی که تقریبا برایتان غریبه هم هست می تواند کل روز یا هفته تان را خراب کند. مشخصه ی بارز رفتارتان این است که از هر کسی که از شما تقدیر می کند، حتمأ تقدیر کنید.

تایید دیگران

راهکار رفع لطف کردن در حق دیگران 

نه گفتن را تمرین کنید. مقابل آینه بایستید و به خود نه بگویید. تصور کنید یکی از مدیرانتان در محل کار از شما خواسته تا گزارشی از عملکرد سالانه بنویسید و در سیصد نسخه توزیع کنید.

مستقیم در آینه بنگرید، با اعتماد به نفس کامل به خود خیره شوید و به آرامی بگویید «نه».

توجه داشته باشید که با انجام این کار هیچ اتفاق وحشتناکی نمی افتد و شخصیت شما هیچ تغییری نمی کند، فقط یک درخواست ناعادلانه را نپذیرفته اید و دنیا هم هیچ تغییری نکرده است. هرگز خود را موظف ندانید که باید به خاطر نه گفتن او توضیح داده با بهانه توضیح ندارد.




راهکار لطف کردن در حق دیگران 

پس از اینکه توانستید این کار را راحت تر انجام دهید، آن را در رابطه با دیگران امتحان کنید. ابتدا در موقعیتهای عادی نه گفتن را تمرین سپس در شرایط جدی تری از آن کمک بگیرید. از این روند به گونه ای استفاده نکنید که تبدیل به هیولایی بی احساس شوید که به درخواست ها پاسخ رد میدهد و بی توجه است، بلکه بیاموزید چگونه از حق خود دفاع و در مقابل خواسته های نامعقول ایستادگی کنید.

تشخیص سریع این که آیا دیگران قصد سوء استفاده کردن از شما را دارند یا نه، بسیار ارزشمند است. کدام یک را ترجیح می دهید، کمک کردن به کسی که واقعا نیازمند کمک است یا کسی که فقط می خواهد از شما سوء استفاده کند؟

قصد سوء استفاده کردن

بدانید که مردم برای قدرت احترام قائلند. قدرت شامل شناخت تواناییها، محدودیت ها و همچنین امیال و خواسته ها است. برای این که دیگران شما را دوست بدارند مجبور نیستید مقابلشان دولا و راست شوید. دوستان واقعی انتظار دارند تا بدانید چه کاری را می توانید و چه کاری را نمی توانید انجام دهید و اگر محدودیتی دارید به آنها بگویید تا اگر لازم شد بتوانند کمکتان کنند. وقتی لازم است به درخواستی که از شما شده است پاسخ رد بدهید بیش از حد عذرخواهی نکنید و بهانه نیاورید. خیلی راحت بگویید: «متأسفم، نمی توانم کمکت کنم، شاید وقتی دیگر بتوانم این کار را برایت انجام دهم.»

فروشگاه الو کالا

کسی که می خواهد از شما سوء استفاده کند ممکن است از دری وارد شود و کاری کند که شما تسلیم خواسته اش شوید، اما در واقع هیچ احترامی برایتان قائل نیست.

او فقط قصد دارد سوء استفاده کند.

قصد سوء استفاده

اگر به خواسته اش پاسخ رد دادید و او همچنان اصرار داشت تا بداند چرا تمایل به انجامش ندارید یا کاری کرد که عذاب وجدان شوید، او را در موضع دفاعی قرار دهید. برای این منظور بگویید: « حتما شخصی مثل تو که اینقدر دوست داشتنی است دوستان زیادی دارد، چرا از آنها کمک نمی گیری؟» یا «من همیشه رعایت حال تو را می کنم، تو چرا رعایت حال مرا نمی کنی؟» یا «میدانی که اگر می توانستم و از دستم برمی آمد حتما کمکت می کردم.»

منبع : دیوید جی . لیبرمن


ممکن است در رابطه با مقاله چرا به افرادی که از آنها خوشم نمی آید هم لطف می کنم به این مطالب هم علاقه داشته باشید:

💡چرا ترجیح می دهم به دیگران کمک کنم ؟

💡چگونه معاشرت با افراد مناسب شما را به سمت موفقیت میبرد ؟

💡چرا به دیگران حسادت می کنم

💡همچنین شما میتوانید از ویدئو های آپارات خوب خودت دیدن فرمایید و مطالب مرتبط مورد نیاز خود را در آن بیابید.

این مطالب را هم حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
Exclamation Triangle Check code