مسائل ازدواجهمه مقالات

چگونه با شناخت خود و همسرمان رابطه بهتری ایجاد کنیم؟

برای اینکه بدانید شناخت خود ، چه تاثیری در رابطه شما دارد پیشنهاد میشود مقاله زیر را مطالعه کنید.

شناخت خود

نمی‌خواهم وارد این بحث شوم که بسیاری از ما خودمان را نمی شناسیم و چون وقتی که ما خودمان را نمی‌شناسیم بسیار طبیعی است که طرف مقابل را هم نمی توانیم بشناسیم.
من می توانم شما را به اندازه که خودم را می شناسم بشناسم و چون خودم را خیلی کم می شناسنم شما را هم نمیشناسم.
به گفته فروید انسان مثل یخی است در آب، ۱۰ درصد آن بالا و ۹۰ درصد آن پایین آب است که هم خودش و هم دیگران از آن خبر ندارد.
ولی ما در دنیایی هستیم که به راحتی بر خلاف آنچه که فروید گفته البته نه اینکه فکر نمی‌کرد بلکه او حتی پیشنهادش را هم داد که می‌توانیم تا ۵۰ درصد ضمیر ناخودآگاه خودمان را یا ناآگاه خودمان را بشناسیم، یعنی من کاملاً می‌توانم شناختی از خودم داشته باشم.
شناخت از خودم دو معنا دارد:
یکی اینکه به چرایی رفتار واقفم.چرا این کار را انجام می‌دهم؟چرا این کار را انجام نمی‌دهم؟ و یا زمانی که نباید کاری انجام دهم چرا انجام می‌دهم و برعکس.
دومین معنای آن نیز یعنی بر شرایط و حالات و احساسات خودم واقفم.
چرا این حال را دارم؟چرا غمگین شدم؟چرا عصبانی شدم؟ چرا الان مثلا صحبتی که از من شنیدید غمگینتان کرد یاد خوشحالتان کرد؟

شناخت خود
این چرایی را می دانید روزی که شما (چرایی)و نه (چه و چگونه) نیز چرایی حال و احساسات و عواطف و چرایی رفتار خودتان را فهمیدید، خودتان را می شناسید و این کار شدنی است.
اصلاً بزرگترین کشف است. هیچ کشفی در جهان به اندازه شناخت خود جالب و جاذبه و پرهیجان نیست.
به همین جهت است که کار روان درمانی و تراپی یکی از زیبا ترین کارهایی است که نه تنها به مراجعه‌کننده بلکه به روانشناس نیز فرصت این را می دهد که بتواند احساسات خوبی داشته باشد و باید دست در دست یک روانشناس، هم برای شناخت خود و هم برای کشف خود پرواز کرد.
من در کار روان درمانی و تراپی که برخی اوقات ۸ تا ۱۰ ساعت کار می‌کردم و نه هم اکنون که پشت در کنفرانس‌ها و غیره ساعت‌ها با دوستان صحبت می‌کنم حتی یک لحظه یک ثانیه نه احساس خستگی کردم و نه احساس کردم که حوصله ام سر رفته نه احساس کردم دلم می‌خواهد برنامه تمام شود یا امروز برنامه نباشد.
چرا؟ برای اینکه شما با پیچیده‌ترین موجودی که حیرت انگیز است یک ارتباطی برقرار می‌کنید.
بعد از اینکه با ۱۳ هزار نفر صحبت کردم امکان ندارد روزی باشد با فردی صحبت نکنم و مطلب تازه ای که تا الان نمی‌دانستم یاد نگیرم و من را با جنبه تازه ای از انسان آشنا نکند.
انسان چنین پدیده‌ ی پیچیده‌ای است اما در عین اینکه پیچیدگی دارد خوشبختانه به راحتی قابل شناخت است آیا شما خودتان را می شناسید یا نه ؟
اگر خودتان را نمی شناسید دیگری را هم حتماً نمی شناسید

شناخت خود
بنابراین یک کوشش در جهت شناخت خود و دیگری است نه به خاطر اینکه این شناخت احتمالاً فقط یک شناخت است خیر بلکه از این کار با ارزش تر، شادی آفرین تر ،لذت بخش تر حتی حض و کیف را به وجود آوردن خشنودی و خرسندی را به وجود آوردن در جهان نیست.
این کار را من بارها و بارها در کار تراپی داشتم
خود شما یا برخی از شما که علاقه مندید چرا این کتاب را می خوانید و یا به برنامه هایی در این رابطه گوش می دهید برای اینکه با روشن شدن زوایای تاریک یک فرد دیگر آشنا شوید و شما او را به گونه‌ای به خودتان و اطرافیانتان مرتبط می دانید.
بنابراین مسئله شناخت خود و شناخت افراد اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.

منبع : دکتر هلاکویی




 این مطالب را حتما بخوانید:

 💡چگونه در رابطه زناشویی به جای زنده بودن، زندگی کنیم

 

این مطالب را هم حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
Exclamation Triangle Check code