اعتیادهمه مقالات

انواع مواد مخدر و اثر آن بر روی بدن

انواع مواد مخدر 

تعریف: به تمامی ترکیبات شیمیایی گفته می شود که مصرف آنها باعث دگرگونی در سطح هوشیاری مغز شود. مثل حالت سرخوشی و لذت، خواب آلودگی و سستی.

depressant

مواد مخدری که واکنش های مغز را اهسته میکند.

اثرات:

– کم شدن سرعت تنفس و ضربان قلب – کم شدن فشارخون – خواب اور
مثال: هروئین – تریاک – مورفین

هروئین - تریاک - مورفین




stimulant

مواد مخدری که به سیستم عصبی بدن سرعت میبخشد.

اثرات:

– بیشتر شدن سرعت تنفس و ضربان قلب – بیشتر شدن فشارخون برای ایجاد احساس هیجان و جلوگیری از خواب استفاده میشود.
مثال: کوکائین – نیکوتین

hallucinogen

مواد مخدری که باعث حالتهایی مثل هذیان میشود.

جزئیات پیوست 06-3.jpg فروردین 7, 140034 کیلوبایت 600 در 400 پیکسل ویرایش تصویر حذف برای همیشه متن جایگزین هدف ا




اثرات:

– از دست دادن حافظه – لرزش – حالت استفراغ – عوض شدن اخلاق
مثال: LSD – PCP

inhalnt

مواد مخدری که از طریق استنشاق توسط دماغ استفاده میشود.

اثرات:

– اهسته شدن فرایند مغز – بیشتر شدن ضربان قلب – سردرد
مثال: ماریجوانا

فروشگاه الو کالا

ماریجوانا

اعتیاد و اثر مواد مخدر بر دستگاه عصبی مرکزی:

موادی که دستگاه عصبی مرکزی را تغییر می دهند مواد روان گردان هستند (الکل ؛ نیکوتین ؛ کوکائین) و موادی امثال اینها که اعتیاد به آنها مشکل بزرگ بعضی از جوامع امروزی است. همچنین کافئین که در قهوه و نوشابه ها یافت می شود از جمله مواد روان گردان هستند. تمام این مواد می توانند باعث وابستگی روانی مصرف کننده شوند و مهم تر از آن این است که باعث وابستگی جسمی نیز می شود.

اعتیاد پاسخی فیزیولوژیک است که مصرف پی در پی مواد مخدر موجب آن می شود و عملکرد طبیعی نورونها و سیناپس هارا تغییر می دهد.هنگامی که عملکرد نورون یا سیناپسی توسط مواد مخدر تغییر کرد از آن پس آن نورون یا سیناپس به طور طبیعی به کار خود ادامه نمی دهد مگر با بودن موادمخدر.

اعتیاد و اثر مواد مخدر

شخص با مصرف پی در پی مواد مخدر به آن معتاد می شود و بدن او نسبت به آن ماده مخدر عادت می کند.شخص معتاد باید با گذشت زمان مقدار ماده مخدر مصرفی اش را افزایش داده تا نیاز بدنش تامین شود.نیکوتین ماده ای اعتیاد آور است که در برگهای گیاه تنباکو یافت می شود.این ماده بسیار سمی است و حدود۶۰ میلی گرم از آن برای انسان مرگ آور است.

نیکوتین سریعا وارد جریان خون شده و در بدن به گردش در می آید.عملکرد نیکوتین در مغز شبیه به عملکرد انتقال دهنده عصبی استیل کولین است. خوب خودت

نیکوتین به دلیل شباهت ساختاری با استیل کولین به محلهای مخصوصی در سلول عصبی که به طور طبیعی محل ها گیرنده های استیل کولین هستند متصل می شوند.این جایگاهها از مراکز کنترل مغز هستند که بسیاری از فعالیت های مغزی را کنترل می کنند.اتصال نیکوتین به سلولهای عصبی موجب تغییرات بسیاری می شود پس از مدتی بدن فرد سیگاری تنها در حضور نیکوتین به جای استیل کولین به طور طبیعی کار می کند و در حضور حذف نیکوتین حالت طبیعی بدن مختل می شود.هنگام بدست آمدن این حالت تنها راه برگشت بدن به حالت طبیعی کشیدن سیگار است.در اینجا است که می گوییم فرد سیگاری معتاد به کشیدن سیگار است.

کشیدن سیگار

داروهای روان گردان نوعی مواد مخدرند که در تسکین درد و القای خواب نقش بسزایی دارند. بسیاری از این مواد از گیاهان تیره خشخاش به دست می آیند. مواد مخدری که از تریاک استخراج می شوند شامل: مورفین، هروئین و کدئین هستند. پزشکان برای تسکین درد بیماران گاه کدئین تجویز می کنند. مورفین نیز یکی از موثرترین تسکین دهنده های درد می باشد که امروزه در پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. گیرنده های درد محرکهایی که باعث درد می شوند را شناسایی می کنند.

درد در بدن نقش اهمیت زایی دارد درد به ما می گوید که یکی از بافتهای بدن ما زخمی و یا آسیب دیده شده است. خوب خودت

وقتی عضوی آسیب دیده می شود از انتهای اعصاب آسیب دیده ی آن پیام هایی انتقال داده می شود که باعث احساس درد می شود.پیامهای عصبی حامل درد را به نخاع و سپس به مغز انتقال می دهند.پس از رسیدن پیام عصبی درد به طناب عصبی؛ پیام درد بوسیله گروهی از انتقال دهنده های عصبی به نام انکفالین ها سرکوب می شوند.زمانی که انکفالین ها به نورونهای نخاع می پیوندند از انتقال پیام به مغز جلو گیری می کنند .مواد مخدر عملکردی مشابه به انکفالین ها دارند و به گیرنده های پروتئینی درد در طناب عصبی می پیوندند و از انتقال پیام درد به مغز و احساس درد جلوگیری می کنند.

هیپنوتراپی یا هیپنوتیزم درمانی

بر سلامت روان افراد دارای اختلالات اعتیادی موثر است در مطالعه ای ۸ جلسه ظرف مدت ۵ ماه و هر جلسه ۲ ساعت توانست وضعیت روان شناختی معتادان را به طرز معنی داری بهبود دهد اعتیاد بیشتر یک وسوسه و هوس روانی است تا یک وابستگی جسمانی بنابراین در درمان آن هم باید وسوسه روانی مصرف مواد را از بین برد در نتیجه به خودی خود فرد میل خود را به مصرف مواد از دست می دهد.

هیپنوتراپی یا هیپنوتیزم

یک فرد معتاد که درد و رنج زیادی را برای ترک مواد تحمل می کند اما پس از مدتی مجددا” به آن روی می آورد، این در واقع به معنای آن است که قدرت اراده آن فرد تحمل مقاومت در برابر وسوسه تجدید حالات لذت بخشی که آن مواد در گذشته برای او ایجاد می کرد را ندارد. در نتیجه مجددا” شروع به مصرف مواد می کند.

با توجه به تجربیات حاصل شده بنظر می رسد برای درمان اعتیاد یک روش بسیار خاصی را باید بکار برد تا وسوسه مصرف مواد از بین برود

بنابراین از آنجایی که هیپنوتیزم قادر به نفوذ به ذهن نا هشیار فرد می باشد، به همراه مشاوره روانشناسی و روان درمانی بهترین روش برای رهایی از اعتیاد به مواد و وابستگی روانی به هر چیز زیان آوری می باشد.

وابستگی روانی

معماری مراکز ترک اعتیاد نیز اهمیت دارد. طراحی اصولی چنین مراکزی در میزان بازدهی اثر بخشی طرح و ارتقا فرایند بهبود افراد مبتلا نقش مهمی دارد.

فضاهای مربوط به نگهداری حیوانات خانگی موسیقی درمانی ، تئاتر درمانی ، رنگ درمانی ، نقاشی درمانی و اب درمانی همچنین مراسم مذهبی و دعا ، ورزش و سرگرمی در بالا بردن کیفیت و کاهش استرس ها ، ترسها و دردهای پروسه درمان بسیار موثر خواهد بود موسیقی درمانی موجب کاهش میزان مصرف مواد مخدر و افسردگی میشود استفاده از موسیقی درمانی،در تکمیل درمان بیماریهای سختی نظیر اعتیاد به مواد اعتیادآور، چه در پروسه سم زدایی و چه روند بهبودی و بازتوانی روحی و روانی کمک فراوانی در افزایش تحمل آستانه درد و کاهش درد اضطراب و روانپریشی مینماید

به گفته پژوهشگران مرکز پزشکی نیویورک، شنیدن موسیقی های کلاسیک و حتی جاز موجب کاهش اضطراب، افزایش تحمل درد و کاهش خستگی حاصل از گرفتگی عضلات و کارکرد ماهیچه ها، کاهش طول مدت درمان و بستری در بیماران اعتیاد میشود.

موسیقی های تند و خشن نظیر هارد ، راک و هوی متال خطر بازگشت معتادان درحال بهبودی را به اعتیاد افزایش میدهد. معتادان به مواد افیون عمولا تمایل به موسیقی های غمگین و آرام دارند ولی معتادان به مصرف محرک ها تمایل زیادی به شنیدن موسیقی های تند دارند.

در روش مداخله ای موسیقی درمانی مکانیسم های دفاعی افراد از جمله دلیل تراشی، کوچک سازی، فریب کاری و دروغ گویی تحت تأثیر قرار میگیرد و افراد احساسات و افکار خود را به صورت آزادانه بیان میدارند.

حیوانات خانگی نیز با کاهش احساس تنهایی و فکر کردن به مواد و افزایش احساس مسئولیت ارزشمندی و توانایی در پیشگیری از عود اعتیاد در زنان معتاد موثر بودند.

منبع : مقاله پژوهشی اعتیاد و درمان


ممکن است در رابطه با انواع مواد مخدر و اثر آن بر روی بدن به این مطالب هم علاقه داشته باشید:

این مطالب را هم حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
Exclamation Triangle Check code