مسائل روانی و اجتماعیمهارت های زندگیهمه مقالات

چطور با استفاده از چشم هایت میتوانی باهوش به نظر برسی ؟

تکنیک های ارتباط چشمی

این گفته که چشم های هلن تروا کشتی‌ها را به آب می‌انداخت و دیوی کراکت می‌توانست خرسی را در سر جایش میخکوب کند تا حد زیادی حقیقت دارد. چشم‌های نارنجکهایی هستند که می‌توانند احساسات دیگران را منفجر کنند درست مانند استادان هنرهای رزمی که مشت هایش به مثابه سلاح های کشنده است چشم های تو هم با کمک تکنیک های ارتباط چشمی که در ادامه می‌آیند تبدیل به سلاح روانی مرگباری می‌شود البته به شرطی که در این تکنیک ها استاد شوی.

افراد موفق در بازی زندگی فقط به این توسعه قدیمی عمل نمی‌کنند که « صاف توی چشم‌های طرف مقابل نگاه کن » یک دلیلش این است که برای برخی افراد بدبین و متزلزل ارتباط چشمی طولانی مدت می تواند نوعی تجاوز زهرآگین به حساب ‌بیاید.

تکنیک های ارتباط چشمی

در دوران کودکی ام ، خدمتکاری از اهالی هاییتی در خانه ما کار می‌کرد که فکر و خیالش مدام حول محور و عجوزه ها و ساحره ها و جادوی سیاه می گشت . زولا به هیچ وجه حاضر نبود با لوئی گربه ی سیامی من ، تنها در یک اتاق بماند او با ترس در گوش من می گفت : لوئی صاف توی چشم های من نگاه میکنه و روح من را میبینه.

در بعضی از فرهنگ‌ها برقراری ارتباط چشمی طولانی نوعی جادوگری به حساب می‌آید خوب خودت




در بعضی فرهنگ های دیگر خیره شدن به طرف مقابل می‌تواند تهدید کننده و اهانت آمیز باشد. برای همین بازیکنان بزرگ در صحنه بین‌المللی ترجیح می‌دهند در کیف دستی شان کتابی درباره تفاوت‌های زبان بدن در فرهنگ های مختلف داشته باشند .البته این برندگان بزرگ می‌دانند که در فرهنگ ما آمریکایی‌ها ، برقراری ارتباط چشمی اسرارآمیز می تواند خیلی به نفعشان تمام شود مخصوصاً بین دو جنس مخالف .

در روابط تجاری ، حتی وقتی که هیچ عشق و عاشقی هم در کار نباشد ، ارتباط چشمی قدرتمند بین زن و مرد تاثیرات فراوانی بر جای می‌گذارد.
مرکزی در بوستون ، تحقیق را برای مشخص کردن تاثیر دقیق این مسئله انجام داد. محققان از تعدادی زن و مرد خواستند یک گفتگوی معمولی دو دقیقه ای با هم داشته باشند. آنها از نیمی از افراد حاضر در تحقیقشان خواستند که تعداد دفعاتی را که مخاطبشان چشمهایش را بر هم می‌زند بشمارند.

ارتباط چشمی قدرتمند

در واقع به نوعی به آن‌ها کلک زدند تا با این کار ارتباط چشمی طولانی تری برقرار کنند از نیمه دیگر افراد حاضر در تحقیق خواستند که خیلی معمولی به حرف‌های طرف مقابلشان گوش دهند.

بعد معلوم شد آن دسته از آدمهای بی خبر از همه جا ، احساس احترام و علاقمندی بیشتری نسبت به مخاطبانی که پلک زدن آنها را شمرده بودند در دل احساس کرده بودند.




من خودم اولین بار این ارتباط چشمی قدرتمند را با یک آدم غریبه تجربه کردم یک بار داشتم برای جمعیتی چند صد نفری صحبت میکردم ، زنی در میان جمعیت توجه مرا به خود جلب کرد ظاهر آن شرکت کنند هیچ چیز خاصی نداشت ؛ با این حال در تمام طول صحبتم مرکز توجه من شد. چرا ؟ که حتی برای یک لحظه هم نگاهش را از صورت من برنگرفت . حتی وقتی که نکته‌ای را تمام می‌کردم و ساکت می شدم ، چشم‌های او باز هم با اشتیاق به صورت من باقی می‌ماند. احساس می‌کردم که نمی‌تواند برای نوشتن کلمات بعدی که از ذهن من بیرون می‌آید صبر کند من خیلی خوشم آمد. تمرکز و شیفتگی آشکار او کاری کرد که من داستان‌هایی را بگویم و نکات مهمی را بیان کنم که مدت‌ها بود آنها را فراموش کرده بودم.

ارتباط چشمی د ر سخنرانی

درست بعد از تمام شدن حرف‌هایم تصمیم گرفتم این دوست تازه را ، که آنقدر مجذوب سخنرانی من شده بود بشناسم همین طور که شرکت کنندگان به شناسایی آن خارج می شدند من خودم را به پشت سر طرفدار دوآتشه ام رساندم و گفتم :«ببخشید» طرفدارم بی هیچ عکس العملی به راهش ادامه داد که بلندتر تکرار کردم «ببخشید» ولی تحسین کننده من همینطور که داشت به سمت در میرفت. تغییری در سرعت راه رفتنش نداد.من او را تا راهرو دنبال کردم و آرام به روی شانه اش زدم. این بار او با نگاهی متحیر به طرف من برگشت من زیر لب چند جمله در مورد خوشحالی از اینکه او چنان با دقت به حرفهایم گوش داده است گفتم و از او اجازه گرفتم که یکی دو سوال بپرسم .

من دل و جراتی به خودم دادم و گفتم :« از سمینار خیلی استفاده کردید؟»

او خیلی صادقانه گفت : راستش نه . خیلی سخت متوجه می‌شدم شما چی میگید، چون مدام روی سن راه می رفنید و به جهت های مختلف نگاه می کردید»
در یک آن متوجه موضوع شدم این زن مشکل شنوایی داشت برخلاف تصورم او شیفته من نشده بود صحبت های من آن طور که انتظار داشتم او را مجذوب خود نکرده بود تنها دلیلی که چشمهایش را به صورت من دوخته بود این بود که سعی می کرد لب خوانی می کند.

فروشگاه الو کالا

ارتباط چشمی موثر

با این حال ، در طول سخنرانی ام ارتباط چشمی او چنان تاثیر خوشایندی بر من داشت که من علی رغم خسته بودنم از او دعوت کردم با هم قهوه بخوریم در عرض یک ساعت بعد من کل سمینار را برای او گفتم.

واقعا عجب چیزی است این ارتباط چشمی!

کاری کن چشمهایت باهوش تر به نظر بیاید

یک موضوع دیگر هم هست که باید در مورد ارتباط چشمی قوی به تو بگویم ارتباط چشمی قدرتمند احساس احترام و علاقه را در مخاطب بر می‌انگیزد ؛ در ضمن باعث می‌شود در نظر طرف مقابل آدم باهوش و متفکری به نظر بیایی این آدم‌ها اطلاعات دریافتی را آسان‌تر تجزیه و تحلیل و تلفیق می‌کنند و حتی در هنگام سکوت طرف مقابلشان می‌توانند چشم ها و حرفهای نگفته را بخوانند.

برگردیم به سراغ روان شناسان دلاور خودمان محققان دانشگاه ییل که فکر می‌کردند اهمیت ارتباط چشمی را بر همگان معلوم کرده اند ، تحقیق دیگری انجام دادند که ثابت می کرد : « هرچه ارتباط چشمی بیشتر باشد ، احساسات مثبت هم بیشتر می‌شود» این بار آن ها از افراد شرکت کننده در تحقیق شان خواستند که درباره خودشان حرف بزنند از شنوندگان آن صحبت‌ها هم خواستند که مدت زمان بیشتری را در حین حرف های طرف مقابل شان به چشم های او نگاه کنند.

کاری کن چشمهایت باهوش تر به نظر بیاید

نتیجه برای زنان همون طوری شد که انتظار می‌رفت و دقیقا همان اتفاقی افتاد که وقتی زنها ماجراهای خصوصی‌شان را به زن دیگری می‌گویند اتفاق می‌افتد ارتباط چشمی طولانی تر، احساس صمیمیت را افزایش داده بود ولی امان از آقایان برای آنها اصلاً این طور نبود بعضی از مردها وقتی طرف مقابلشان زیادی با آنها خیره شده بود حالت خصمانه در وجودشان ایجاد شده بود بعضی از آنها احساس خطر کرده بودند بعضی از آنها به این مسئله مشغول شده بودند که طرف مقابلشان بیش از آن حدی که باید باشد به حرف‌های آنها علاقه نشان می دهد و می خواستند که دخل او را بیاورند.!

واکنش عاطفی طرف مقابلت به نگاه عمیق تو ، یک ریشه ی بیولوژیکی دارد خوب خودت

وقتی که تو به عمد به کسی نگاه می کنی ، این کار باعث افزایش ضربان قلب طرف مقابلت می‌شود و ماده ای شبیه به آدرنالین را در رگ‌هایش به جریان می‌اندازد این همان واکنش فیزیکی است که وقتی کسی عاشق میشود ، در او ایجاد می‌شود.

وقتی که تو آگاهانه مدت زمان بیشتری را در چشم طرف مقابل نگاه می‌کنی( حتی در یک موقعیت کاری یا رابطه اجتماعی معمولی) ، او احساس می‌کند که تو را شیفته خود کرده است.

ارتباط چشمی آگاهانه

آقایانی که با خانم ها حرف می زنید و خانم‌هایی که با آقایان و خانم‌های دیگر حرف می‌زنید تکنیک زیر را که به آن می‌گویند «چشم های چسبنده» به کار ببرید تا وجود مخاطب تان را پر از شادی و خوشحالی کنید البته این کار به نفع خودتان هم هست .(آقایان تا چند دقیقه دیگر نوعی دیگری از این تکنیک ها را برایتان توضیح می‌دهم که برای ارتباط چشمی مردها با هم هست )

چشم های چسبنده

وانمود کن چشمهایت با چسب به چشم‌های مخاطبت چسبیده است حتی وقتی که حرف های طرف مقابل تمام شد نگاهت را از او نگیر وقتی هم که مجبوری نگاهت را به جای دیگری بیاندازی ، تا آنجا که می‌توانی آهسته و بااکراه این کار را انجام بده و آن چسب را انقدر کش بده تا سرانجام همچون ریسمان نازکی پاره شود.

چشم های مردها چطور ؟

حالا نوبت شماست آقای محترم وقتی داری با مردی صحبت می کنی باز هم می توانی از تکنیک چشم های چسبنده استفاده کنی فقط یادت باشد وقتی داری موضوع شخصی را با مردهای دیگه در میان می گذاری کمی چسب چشمهایت را کمتر کن تا مبادا شنونده احساس خطر کند یا منظور تو را بد برداشت کند.
در رابطه روزمره با مردهای اطراف ارتباط چشمی ات را کمی کش بده البته وقتی با زن ها صحبت می‌کنی، آن را به مراتب طولانی تر کن با این کار به طرف مقابلت می فهمانی که حرفهایش را درک می‌کنی و به او احترام می گذاری.

چشم های مردها

من دوست فروشنده ای دارم به نام سامی که ناخواسته در چشم دیگران جوانک متکبری به نظر می‌آید البته او اصلاً چنین آدمی نیست ولی گاهی اوقات رفتار خشن او باعث میشود طرف مقابلش فکر کند سامی دارد احساساتش را لگدمال می‌کند.

یک بار که داشتیم با هم توی رستوران شام میخوردیم ، من چیزهایی درباره تکنیک چشم های چسبنده به او گفتم فکر می‌کنم با جان و دل به حرفهایم گوش کرد.
چون وقتی که گارسون برای گرفتن سفارش غذا به سر میز ما آمد.سامی به جای اینکه بی‌پرده و خشن ، بی آنکه سرش را از نوع غذا بلند کند ، سفارش بدهد ، به گارسون نگاه کرد ، لبخندی ‌زد و سفارش پیش غذا را داد و یک ثانیه اضافه تر به چشماهای گارسون نگاه کرد و بعد دوباره به منوی غذا نگاه کرد تا غذای اصلی را سفارش دهد نمی توانم برایت بگویم که سامی در آن لحظه در چشم من چقدر آدم متفاوتی به نظر آمد آدمی با احساس و با ملاحظه ! جالب اینجاست که تنها چیزی که برای این مسئله لازم بود یکی دو ثانیه ارتباط چشمی طولانی تر بود متوجه شدم که این رفتار او روی گارسون هم تاثیر مثبت گذاشته است ، چون ما تا آخر آن شب سرویسی عالی دریافت کردیم.

یک هفته بعد سامی به من زنگ زد و گفت : « چشم های چسبنده زندگی من را عوض کرد من مو به مو باون را اجرا کردم ارتباط چشمی ام را با زنها واقعا چسبناک کردم و با مردها کمی چسبش را کم کردم حالا همه یک جور دیگر با من برخورد می‌کنن فکر می‌کنم تا حدودی به خاطر همین مسئله است که فروش این هفته من از تمام ماه گذشته بیشتر بوده»

چشم های چسبنده

اگر شغلت طوری است که با مشتری و ارباب رجوع سر و کار داری ، تکنیک چشمان چسبنده را یک راه شکست ناپذیر برای رسیدن به موفقیت است در فرهنگ ما ، در نظر بسیاری از آدم‌ها ، ارتباط چشمی عمیق نشان‌دهنده اعتماد ، دانش و این پیام است که : من در خدمت شما هستم .

حالا بیا از تکنیک چشم های چسبنده کمی بیشتر استفاده کنیم همان طور که یک داروی قوی می تواند تاثیر مرگبار یا شفادهنده داشته باشد ، تکنیک برقراری ارتباط چشمی هم این قدرت را دارد که طرف مقابل را از اسیر کند یا فراری دهد.

منبع : کتاب چطور با هر جور آدمی ارتباط برقرار کنیم ؟ ( لیل لوندز)


ممکن است در رابطه با مقاله چطور با استفاده از چشم هایت میتوانی باهوش به نظر برسی این مطالب هم علاقه داشته باشید:

💡چطور کاری کنی که لبخندت با بقیه فرق کند ؟

💡چگونه مثبت اندیشی در رسیدن به موفقیت موثر است ؟

💡چرا این قدر دست و پا چلفتی و بی عرضه ام ؟

💡همچنین شما میتوانید از ویدئو های آپارات خوب خودت دیدن فرمایید و مطالب مرتبط مورد نیاز خود را در آن بیابید.

 

این مطالب را هم حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
Exclamation Triangle Check code