نوروفیدبکهمه مقالات

تاثیر شگفت انگیز نوروفیدبک بر بیش فعالیتی و کمبود توجه و تمرکز

پرسش :

پسری نُه ساله ای که از پایان شش سالگی دچار ADHD شده است، به توصیه ی روانپزشک از داروی ریتالین استفاده میکند و همچنان درمان با این دارو ، طبق نظر روانپزشک ادامه دارد به صورتی که به مصرف روزی ۴ قرص ریتالین رسیده است.

دکتر ایشان پیشنهاد داده‌اند که ۵۰جلسه از این به بعد، درمان با نوروفیدبک نیز داشته باشد. وبا توجه به این که بعد از ۷ جلسه درمان با نوروفیدبک، یکی از داروها در طی روز کم شده و به روزی سه عدد رسیده است. آیا این مسیردرمان مورد تایید شما می باشد و صحیح است؟

پاسخ :

باید بگویم که آزمایشاتی در حد میلیونی در آمریکا و برخی کشورها انجام شده و ثابت شده که نوروفیدبک برای درمان مسئله ی کم توجهی و فعالیت بیش از حد پاسخ مثبت داده است و از نظر علمی ثابت شده است.

سال ها روی نوروفیدبک مطالعات علمی انجام شده و افرادی که از نظر علمی ثابت شده هستند روی این مطالعات وقت گذاشتند و به نتیجه رسیده اند.




اولین مسئله:

این است که تشخیص درست باشد یعنی مشکل همان ADHD باشد، چون گاهی اوقات بچه ها مشکلات و گرفتاریهای دیگری دارند.

باید دقت داشت چون گاهی فرزند من و شما حالت شیدایی دارند یا اضطراب و نگرانی ، که آنها موارد دیگری هستند.

دومین مسئله:




و در ادامه ی صحبت در اینجا که این کودک حالا همراه با نوروفیدبک یکی را کم کرده‌اند ، به تدریج به ۲ و ۳ هم خواهد رسید.

پس ۵۰ جلسه معمول این کار است ، زیرا مهارتی است که مغز باید بیاموزد ، بنابراین کاری که روی این کودک انجام می‌شود درست است و معمولِ این کار است.

ریتالین ، داروی خوبی می باشد اما می توان داروهای بهتری را جایگزین کنیم که تاثیر ۲۴ ساعته دارند و نیازی نیست که در طی روز در ساعات مختلف مصرف بشود و این دارو های ۲۴ ساعته اثرات جانبی کمتری دارند.

در مورد نوروفیدبک چون مهارتی است که به مغز می آموزد که امواج مغزی را در منطقه ای مثل Hyperactivity در سمت راست را کم کند یا ADD در سمت چپ مغز اضافه کند.

وقتی که این امواج به درستی تنظیم شود و کار درست انجام بشود و کودک یا بزرگسال همکاری لازم را بکند به تدریج اوضاع بهتر می‌شود.

فروشگاه الو کالا

به علاوه اگر والدین بتوانند فرزندشان را کمک کنند که به وسیله ی نوروفیدبک مسئله شان حل بشود و به تدریج به دارو نیازی نداشته باشند یا نهایتاً یک داروی خفیفی را مصرف کنند تا ایام را بگذرانند ، بسیار بسیار مهم است.

زیرا تاثیر جنبی و جانبی این داروها به ویژه ریتالین ، به مسئله ی  رشد است و یک مقدار حالات که غالباً این مسیر تا هجده سالگی ، چشمگیر است و شدید ، بعد از ۱۸ سالگی تاثیرش کمتر خواهد بود.

البته پیشنهاد ۵۰ جلسه منطقی خواهد بود.معمولاً بین ۴۰ تا ۶۰ جلسه می‌باشد که بعد از آن دوباره تست می گیرند و جواب را با هم مقایسه می کنند اگر فرزند شما حالت عادی پیدا کرده باشد بسیار طبیعی است که بعد از آن نه نوروفیدبک را احتیاج خواهد داشت، و نه دارو.

اما غالب اوقات نوروفیدبک به عنوان این که یک مهارت است مثل پیانو زدن یا هر آموختنی دیگر، هرچند یک بار باید به آن توجه کرد که الان از دو سیستم استفاده میکنند که گاهاً بعد از یک یا دو سال بعد ممکن است ۱۰ جلسه ای را دوباره احتیاج داشته باشد.

دوم دستگاه هایی هست که می شود افراد در خانه داشته باشند که در برخی از موارد هم امواج آلفا را به نوعی به مغز برسانند و سبب شوند که آن توجه و تمرکز حداقل به وجود بیاید و یک مقدار از بیش فعالیتی جلوگیری شود و با پیشرفتهای علمی دیر یا زود این امر امکان پذیر خواهد بود.

سوال:

آیا بیش فعالی ، مثلاً در سنین بلوغ برگشت دارد؟

اگر شما از داروها استفاده کنید، چون داروها، داروهای کنترل کننده هستند، درست مانند عینکی است که شما به چشم می زنید و مشکل برطرف می شود وقتی که عینک را بر می دارید دوباره دچار اشکال می شوید.

درنتیجه اگر فرزند شما کارش را تا آخر ادامه بدهد و به نتیجه برساند و مراقبت و مواظبت را بعداً هم اگر لازم بود انجام بدهد (دو سال بعد).برای هم چنین مسئله‌ای برگشت بیماری نیست.

این در واقع مغزی است که ترشح مواد شیمیایی اش در جایی به اندازه ی کافی نیست و یا جایی بیش از اندازه است و به خاطر آن امواج مغزی که دارد، ما از طریق نوروفیدبک دسترسی به اندازه گیری امواج مغزی داریم با تستی که انجام می شود، برای همین از طریق مهارت ها از طریق دستگاههای کامپیوتری، آن امواج مغزی که مثلاً سمت راست را پایین می آورند.
بنابراین مانند این است که کسی بلد نبوده پیانو بنوازد و حالا می تواند پیانو بنوازد.

این که در طی زمان ممکن است که ما کمی مهارت مان را از دست بدهیم ، کم آن درست است ولی این که به حالت اولیه برگشت پذیر باشد چنین چیزی نیست.

به خاطر داشته باشید که مصرف دارو به تنهایی برای درمان ADHD و ADD نیست و درمان کننده نمی باشد.

منبع : « دکتر هلاکویی »

ممکن است به این مطالب هم علاقه داشته باشید:

💡نوروفیدبک

💡توضیحات استاد مجید مبلغی درباره نوروفیدبک

💡علائم بیش فعالی در فرزندانمان را چگونه تشخیص دهیم ؟

💡همچنین شما میتوانید از ویدئو های آپارات خوب خودت دیدن فرمایید و مطالب مرتبط مورد نیاز خود را در آن بیابید .

این مطالب را هم حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
Exclamation Triangle Check code