مسائل کودکان و نوجوانانهمه مقالات

آیا شما شرایط داشتن فرزند را دارید؟ قسمت اول

شرایط داشتن فرزند:

مورد اول – سلامت فیزیکی و روانی

کسی که مایل است مادرشود،باید ازسلامت فیزیکی و روانی کامل برخوردار باشد و در این زمینه آگاهی های لازم را به دست بیاورد.

مورد دوم – داشتن روابط خوب با همسر و خویشاوندان

باید مطمئن شود که روابط خوبی با همسرش وخویشاوندان خود دارد به بیان دیگر ، آمدن بچه این روابط را به هم می ریزد و برخی از افراد را که در حاشیه و کنار بوده‌اند،دوباره به صفحه می‌آورد و دوباره مسائل و مشکلات گذشته و یا پنهان شده را آشکار می‌کند بنابراین داشتن روابط خوب بین زن و مرد و داشتن روابط بهتر با خویشاوندان ، بسیار مهم است.

مورد سوم – توافق برای داشتن کودک و زمان آن

به هیچ وجه موافقت یکی و مخالفت دیگری،نمی‌تواند مبنای انتخاب قرار بگیرد تا زمانی که هر دو،با تمام وجودشان مایل به داشتن فرزند نباشند،تا زمانی که همه ی موانع برداشته نشده،تا زمانی که درباره ی اصول و اساس این رابطه با هم گفتگو نکرده اند و به توافق نرسیده اند ، داشتن فرزند،اشتباه و اشکال بزرگی خواهد بود و گرفتاری‌های فراوان را به دنبال دارد.

مورد چهارم -وضعیت اقتصادی

زن و مرد باید خاطری آسوده داشته باشد که امکانات مالی را برای بزرگ کردن فرزند دارند خوشبختانه در شرایط عادی ، فرزند هزینه زیادی ندارد بنابراین مایل نیستم این تصور به وجود بیاید که باید از نظر اقتصادی کاملا تامین باشید

شرایط داشتن فرزند




نه تنها درحال بلکه برای همیشه ولی داشتن حداقل امکانات اقتصادی لازم است مخصوصاً با تغییراتی که در خانه پیدا می شود و کار نکردن یکی یا برخی از اوقات هر دو ممکن است مشکلاتی به وجود بیاید.

مورد پنجم – آگاهی و مهربانی

اساس کار تربیت دو چیز است: یکی آگاهی و دانایی و دیگری مهربانی ما باید مطمئن باشیم که در رابطه با آگاهی و مهربانی ، به آن اصل و اساسی که لازم است رسیده‌ایم و آماده ایم که موجود دیگری را به این جهان بیاوریم و با آگاهی و مهربانی،امکان فراهم کردن سلامت روانی و یا فراهم کردن شرایط زندگی او را داریم.

 

مورد ششم – داشتن وقت ،حوصله و انرژی

برخی از ما حتی برای خودمان هم حوصله نداریم و حتی برای کارهای ضروری و لازم هم با مشکل روبرو هستیم بسیاری از ما به دلیل ویژگی های روانی و یا حالا تمان احتمالاً از انرژی لازم برای اداره ی زندگی و یا خودمان برخوردار نیستیم بنابراین دریک چنین شرایطی ، بزرگ کردن کودک،مسئله بسیار جدی خواهد بود.




مورد هفتم – مسئله ی وقت و شرایط داشتن فرزند

 بسیاری از ما هنوز،تحصیلاتمان ادامه دارد و یا برخی از ما باید دوره‌هایی را به پایان برسانیم.

افرادی هستند که به دلیل نوع کاری و یا سفری که دارند و یا انتظاراتی که از آنها وجود دارد ، وقت لازم و اضافه را که باید فراهم کنند تا از آن طریق بتوانند به فرزندشان برسند را نخواهند داشت.

بدون تردید برای ما و یا برای کسی که مایل است صاحب فرزندی شود ، فرزند باید در اولویت یا ترجیح اصلی و اساسی زندگی قرار بگیرد.

به این معنا که فرزند به عنوان اصل ، مقدم باشد.زیرا سلامت و سعادت او کاملاً مرتبط و موکول به رفتار من و شما خواهد بود.

فروشگاه الو کالا

مورد هشتم – برخورداری از حمایت و محبت دیگران

ما باید مطمئن باشیم که ازحمایت ومحبت دیگران برخورداریم.به بیان دیگر،این کاری است و یا باری است که به تنهایی به سامان نمی رسد و وجود و حضور افرادی که می‌توانند با راهنمایی و حمایت و هدایتشان ، ما را کمک کنند،ضروری است در غیر این صورت در برخی از موارد ، احساس تنهایی و جدایی یا نوع دیگری از زندگانی ، می تواند مسئله آفرین باشد.

مورد نهم – با تولد فرزند زندگی معنا و مفهوم دیگری دارد

 

شرایط داشتن فرزند

و رابطه ی ما به طریقه ی جدید و بهتری به وجود آمده و زندگی ما معنا و مفهوم دیگری پیدا کرده است متاسفانه در برخی از جوامع،داشتن فرزند به معنای پایان زندگی،پایان رابطه ی خوب ، پایان رسیدگی به خود و مواظبت و مراقبت از خود و خود دوستی است معلوم است که هرگونه آسیبی در این زمینه،مستقیماً متوجه فرزند خواهد شد.بنابراین فردی می تواند صاحب فرزند شود که بداند زندگی به معنی خوب و بهتر و برتر و درستش آغاز شده تا این که پایان پذیرفته است.

مورد دهم – من و شما به نوعی درخلق یک موجود، شرکت داریم

خلق موجودی که به دست من و شما ، به عنوان پدر و مادر آغاز می شود و در ابتدای زندگی ، نقش من و شما به عنوان پدر و مادر بسیار مهم و اساسی است اما باید کم کم به او فرصت این را بدهیم که او که مخلوق خداست تا خالق خودش بشود و جهان را آن چنان برای او گشاده کنیم و فرصت ها و امکانات را برای او فراهم ، او بتواند از این طریق به بهترین و برترین صورت ممکن خودش برسد (خودشکوفایی).

شرایط داشتن فرزند

مورد یازدهم -تعهد،مسئولیت و وظیفه

تعهد: آن زمانی که صحبت از تعهد می باشد معنایش این است که من با دیگری قراری می گذارم ، برنامه ای را مشخص و معین می‌کنم و پیمانی میبندم و آن را درست ، خوب و مناسب می بینم.

شاید بعد از گذشت زمان ، آن عهد و پیمان،درست یا خوب یا مناسب نباشد اما آن زمانی که در چارچوب تعهد ، من با دیگری چنین قرار گذاشتم ، همچنان باید پاسدار و نگهبان آن تعهد باشم .و جز در موارد استثنایی و یا با توافق طرفین ، قرار نیست که تعهدی را برهم بریزیم و آن را به نوعی کنار بگذاریم.

مانند اینکه اگر شما خانه ای را خریدید ، نمی توانید سه ماه دیگر آن را پس بدهید،و یا اگر اتومبیلی خریدید ، شش ماه بعد نمی توانید آن را به صاحبش برگردانید.
البته در شرایط خاص و استثنایی صحبت نمی کنیم به بیان دیگر ، مفهوم تعهد کمی با بقیه ی قرار های انسانی متفاوت است. هستند کسانی که تعهد را تا زمانی نگه می دارند که برایشان خوب و مفید است.

اگر چنین باشد ، نام آن تعهد نیست بلکه قرار و قراردادی است که ما همیشه می توانیم آن را لغو کنیم و یا آن را کنار بگذاریم و نادیده بگیریم.
در روابط انسانی به ویژه احساسی وعاطفی و درباره ی بچه ها ، مطلقا نمی‌شود بعد از آمدن فرزند ، قراری را که با خودمان و با همسرمان و با فرزندمان به گونه ای آشکار و یا پنهان و بر اساس قراری نوشته شده و یا ننوشته ، برهم بزنیم. بنابراین کسانی می توانند وارد حریم وحرم ازدواج شوند که واقعا با مفهوم تعهد آشنا باشند.

شرایط داشتن فرزند

بنده غالباً در کنفرانس‌ها به دوستان می‌گویم اگر کسی را دیدید که در گذشته به عهد و پیمان خودش که در چارچوب تعهد بوده،وفادار نمانده ، احتمالاً منتظر باشید که با شما نیز چنین کند.

و فرزندانشان نزدیک باشد که بچه ها با خاطره ی خوب و خوش ، بخواهند نزد آن عزیز بمانند و در نتیجه شما را تا حدودی آزاد بگذارند.
اما چنین فردی که کمک کننده هست،باید شرایطی داشته باشد: از یک طرف آگاه باشد،دوم مهربان باشدسوم با شما همدل و همزبان باشد.
به همین علت بنده ترجیح میدهدم اگر پدر و مادر ایرانی هستید اما در خارج از ایران زندگی می کنید،فرد مراقب فرزندتان در وقت نبودن شما یا ایرانی باشد و یا از همان کشور باشد.

منبع:دکتر فرهنگ هلاکویی


 


ممکن است به این مطالب هم علاقه داشته باشید:


این مطالب را هم حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
Exclamation Triangle Check code