حرمت نفس و اعتماد به نفسمدیریت ، رهبری ، رشد کسب و کارهمه مقالات

نکات مهم درباره نقش عزت نفس در رهبری و مدیریت

نقش عزت نفس در رهبری

رهبران عزت نفس زیاد و تصویر درونی مثبتی از خود دارند. آنها برای خود ارزش قائل هستند و احساس ارزشمندی می کنند.
عزت نفس میزانی است که خود را دوست دارید. یک بخش مهم از عزت نفس، خودباوری است. خودباوری احساس شایستگی است، احساس اینکه در کارتان خوب هستید و توانایی دستیابی به نتایج لازم به عنوان رهبر را دارید.

دلیل اهمیت عزت نفس این است که احساس درونی، باورها و عقایدی که درباره خود دارید، راهنمای عملکرد بیرونی تان است. خوب خودت

به گفته استیو راجرز مدیر سابق پرودنشال باخ کالیفرنیا ریلتی «احساسی که نسبت به خود دارید، رابطه مستقیمی با عملکرد فردی شما و چگونگی مدیریت سایرین دارد».

رهبری به آرامش، شفافیت، پایداری، توانایی دیدن دنیا همانطور که هست و قابلیت های بسیار دیگری نیاز دارد که اگر رهبر نسبت به خود تردید داشته باشد یا خود را زیردست بداند، دستیابی به آنها غیرممکن خواهد بود.

نقش عزت نفس در رهبری




کلیدهای عزت نفس بالا

رهبران خودشان را می شناسند. آنها خودآگاهی بسیار بالایی دارند. زمان زیادی را به کنکاش درونی اختصاص می دهند و می دانند از چه چیزی الهام می گیرند. انگیزه های خود را می شناسند و دلیل کارهایشان را می دانند. همچنین توانایی این را دارند که به جای درگیری احساسی شدید، در کارها بسیار معقول و منطقی عمل کنند. به عبارت دیگر خودخواهی کم و غرور زیادی دارند.

همچنین آنها فقط مسئولیت هایی را بر عهده می گیرند که بتوانند در سطحی عالی انجامشان دهند. از آنجا که خودشان را می شناسند، شغل، کار یا وظیفه ای را نمی پذیرند که توانایی انجام آن به نحو احسن را ندارند. آنها می دانند هر کاری انجام دهند، در تصویر کلی شان به عنوان رهبر نقش دارد، بنابراین فقط کارهایی را می پذیرند که توانایی انجام عالی آن را داشته باشند.

کلیدهای عزت نفس بالا

آنها بر نقاط قوت منحصر به فردشان تمرکز می کنند و از خود می پرسند «آیا اینها همان کارهایی هستند که در آنها مهارت دارم و قابلیت و توانایی انجام عالی کار را دارم؟» و اگر نتوانند عملکردی استثنایی داشته باشند، عقب نشینی می کنند. آنها همیشه به دنبال نتایج خارق العاده هستند، نه نتایج معمولی. آنها صداقت دارند. خودشان را صادقانه ارزیابی می کنند. مغرور و متکبر یا خودبین و لاف زن نیستند. توانایی این را دارند که به درون خود نگاه کنند و بپرسند «آیا این کار برایم مناسب است؟ آیا برداشتن این گام در حال حاضر کار درستی است؟»

رفتارتان با دیگران چگونه است ؟

رهبرانی که عزت نفس بالایی دارند، غیر تدافعی هستند. آنها آن قدر به خود مطمئن هستند که می توانند از اشتباهات درس بیاموزند و با شکست ها کنار بیایند فرد غیر رهبر قدرت درونی غلبه بر مشکلات و مواجهه با سختی ها را ندارد.




غیر رهبرها عزت نفس لازم برای تشخیص نقاط قوت و ضعف خود را هم ندارند خوب خودت

با رهبران کسب و کار حوزه های قوت خود را می شناسند، اما نقاط ضعف خود را هم مشخص کرده و سعی می کنند بر آنها غلبه کنند.

بین گلایه از نقاط ضعف و کنار آمدن آرام و صادقانه با آنها تفاوت وجود دارد. این تفاوت ناشی از عزت نفس است. رهبران میدانند که کامل نیستند، اما در عین حال میدانند که از صلاحیت و مهارت خوبی برخوردارند.

رفتارتان با دیگران چگونه است

یکی از نشانه های افرادی که عزت نفس پایینی دارند، نوع رفتارشان با دیگران است. افرادی که عزت نفس کمی دارند، این کمبود را با رفتار تحقیر آمیز با دیگران جبران می کنند تا خودشان احساس بهتری داشته باشند.

فروشگاه الو کالا

رهبران موثر با همه افراد چه ضعیف و چه قوی رفتار یکسانی دارند.

یک بار ریچارد برانسون مؤسس گروه ویرجین در مجموعه تلویزیونی اپرنتیس خودش را راننده لیموزین جا زد. سپس به مشاهده رفتار کارآفرینانی که با او سروکار داشتند پرداخت. آنهایی که رفتار تحقیر آمیزی با او داشتند اخراج شدند، زیرا قابلیت های لازم برای تبدیل شدن به یک رهبر موثر را نداشتند.

به خودتان اعتماد داشته باشید

عزت نفس با بهتر شدن در کار آغاز می شود. رهبران خود را متعهد به عملکرد عالی می دانند و چیزی غیر از این را از دیگران یا خودشان نمی پذیرند. آنها می خواهند جزو ۱۰ درصد افراد برتر حوزه کاری خود باشند.

رسیدن به سطح بالای عملکرد راهی برای فرار افراد بی عزت نفس از دام این کمبود است. برای شروع باید باور داشته باشیم که هر چیزی ممکن است.
من سابقه ای ضعیف با فرصتهای محدود داشتم و به خاطر این سابقه، عزت نفسم کم بود و مرا عقب نگه می داشت. حتی اگر کار خوبی انجام میدادم، از پذیرفتن افتخار آن سر باز می زدم و آن را به شانس یا اتفاق ربط میدادم. این نگرش من تا بیست و هشت سالگی ادامه یافت تا اینکه کشفی زندگی ام را دگرگون کرد.

به خودتان اعتماد داشته باشید

بر اساس این کشف هر فردی که در میان ۱۰ درصد افراد برتر حوزه خود قرار داشت کارش را از جایی شروع کرده بود و آن مکان جایی به جز ۱۰ درصد پایین نبود. همه افرادی که امروز عملکرد فوق العاده ای دارند، زمانی عملکرد ضعیفی داشته اند.

از آن زمان به بعد، مسئولیت ارتقای خود را بر عهده گرفتم. فهمیدم که زندگی صف بوفه سلف سرویس است و وظیفه من است که برخیزم، مسئولیت را بپذیرم و از خودم پذیرایی کنم. دو گام لازم برای رسیدن به اول صف وجود دارد: نخست وارد شدن به صف و دوم ماندن در صف.

وارد شدن به صف به معنی تصمیم گیری برای ارتقای هر روزه و حرکت به سوی اهداف است. خوب خودت

ماندن در صف به معنی تسلیم نشدن است، نه اینکه کمی تلاش کنید و دوباره سراغ تماشای تلویزیون بروید و قربانی باشید. . .

وقتی باب سیلور به یکی از همایش های من در شیکاگو آمد، دو بار طلاق گرفته بود، اضافه وزن داشت، بیکار بود و مبلغ زیادی قرض داشت. او معتقد بود که همه مشکلاتش ناشی از کارهای دیگران یا سرنوشت است. زندگی ناعادلانه بود و این همه چیزی بود که او از زندگی می دانست.

اعتماد به خود

او با اصرار یکی از دوستانش به همایش آمده بود، اما از بودن در آن جمع خوشحال نبود چون اعتقادی به مطالب انگیزشی نداشت؛ اما وقتی گفتم که طبیعت بی طرف است و انسان به واسطه خودش و نه هیچ چیز دیگری در جایگاه فعلی قرار می گیرد، ناگهان دریافت که مشکل اصلی نه زندگی بلکه خودش است. او به خاطر نگرشش عقب مانده بود، زیرا به جای خواسته هایش بر نداشته هایش تاکید کرده بود. از آن به بعد تصمیم گرفت زندگیش را تغییر دهد و در عرض یک سال شغلی پیدا کرد و دوبار ارتقاء گرفت، ۳۰ پوند وزن کم کرد و دوباره ازدواج کرد. عزت نفس بالا می تواند زندگی تان را دگرگون کند.

عزت نفس بالا به معنی باور داشتن خودتان است و پشتکار و تمرکز لازم برای در صف ماندن را در اختیارتان قرار میدهد.

منبع : برایان تریسی


ممکن است در رابطه با مقاله نکات مهم درباره نقش عزت نفس در رهبری و مدیریت این مطالب هم علاقه داشته باشید:

💡معیارهای عملکرد مدیر موفق چیست ؟

💡رهبران چگونه شجاعت و اعتماد به نفس خود را پرورش می دهند ؟

💡معیارهای عملکرد مدیر موفق چیست ؟

💡همچنین شما میتوانید از ویدئو های آپارات خوب خودت دیدن فرمایید و مطالب مرتبط مورد نیاز خود را در آن بیابید.

 

این مطالب را هم حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
Exclamation Triangle Check code