مسائل کودکان و نوجوانانهمه مقالات

آیا علائم افسردگی در نوجوانان و جوانان را میشناسید ؟

علائم افسردگی در نوجوانان و جوانان :

علائم افسردگی در نوجوانان یعنی بین ۱۳ تا ۱۹ سالگی یا در دوره ی جوانی که کمی بعد از آن را میتواند در بر بگیرد.

گرچه همچنان همان علائم بزرگسالان درباره ی افسردگی است، اما تفاوت‌های کم و محسوسی در جاهای مختلفی از این علائم و نشانه ها می توان دید.

علامت ۱:

اولین علامت در نوجوانان و جوانان درست مانند بزرگسالان در رابطه با کاهش میزان انرژی و فعالیت برای از دست دادن اشتها و به‌دنبال آن وزن و پیدا کردن مشکلات و مسائل خواب و بی خوابی و کابوس است که تقریباً همان حالت بزرگسالی را دارند.

علائم افسردگی در نوجوانان و جوانان

اما به نظر می رسد که در آنها شدید تر است تا آن جایی که در دوره ی نوجوانی خطر این که بچه ها گرفتار بیماری کم اشتهایی بشوند و به جهت کنترل کاهش وزن خودشان، آن زمانی که نمی توانند مانع خوردن خودشان شوند، از تهوع مصنوعی استفاده می کنند.




یعنی غذای خورده شده را از خودشان دور کنند و به این دلیل خطرات و گرفتاری های بسیاری را برای خودشان به وجود می آورند.

در این دوران از این راه‌هابرخی اوقات مشکلات وزن خودشان را به حساب خودشان حل می کنند.

اما علاوه بر اینکه این بیماری های بسیار خطرناک و حتی کشنده ای هستند که می‌توانند علائم و نشانه‌های افسردگی باشند.

در برخی از موارد برای معالجه ی این بیماریها از روشها و داروهایی استفاده می‌شود که برای افراد افسرده مورد استفاده قرار می گیرد.

در نتیجه همراه با علائم مربوط به بدن یعنی انرژی، اشتها و وزن و خواب می باشد.




علامت ۲:

استفاده ی جوانان و نوجوانان از مواد مخدر مانند الکل و سیگار.

علائم افسردگی در نوجوانان و جوانان

بنابر این بسیاری از نوجوانان و جوانان از طریق این موارد متاسفانه اعصاب خود را تا حدودی کنترل یا به حساب خود اداره می‌کنند.
و به گونه ای از زمان و جهان می گریزند و به عامل های ذهنی یا مصنوعی ایجاد شده پناه می برند.

“افزایش مصرف مواد مخدر مثل الکل و سیگار در نوجوانان و جوانان نشانه ی آغاز افسردگی است.”

علامت ۳:

خشم و عصبانیت شدید و پرخاشگری.
به طوری که آماده ی جنگ و جدال با هرکس و درباره ی هر موضوعی می باشند که نشانه ی دیگر افسردگی در جوانان و نوجوانان است.

فروشگاه الو کالا

علامت ۴:

افزایش تهدید یا اقدام به خودکشی در این دوره.
در حالی که در دوره ی میانسالی معمولا خودکشی دیده می‌شود.

اما در دوران نوجوانی و جوانی اقدام به آن که خوشبختانه در بیشتر موارد منجر به مرگ فرزند من و شما نمی شود، در جوانان بیشتر دیده می‌شود.

“بنابراین تهدید به خودکشی و فکر به خودکشی و اقدام به آن علامت دیگری از افسردگی است.”

علامت ۵:

فعالیت ذهنی یا اندیشه ی بد و منفی که معمولاً غلط هم می باشد.

از آنجا که فعالیت ذهنی بد و منفی یا آن طور که گفته شده فکر بد منفی همیشه موجب احساس یا هیجانات بد و منفی خواهد شد، متاسفانه کسانی که در دوره ی نوجوانی گرفتار افسردگی شده اند این علائم و نشانه ها را بیشتر از خودشان نشان می‌دهند.

علائم افسردگی در نوجوانان و جوانان

علامت ۶:

معمولا نوجوانان و جوانان افسرده از خودش، از بدنش، از شرایطش، از خانواده اش از امکانات زندگی اش بدش می آید.

نه تنها خوشحال و راضی نیست بلکه با آن سر جنگ و دشمنی دارد و حتی حوادث کوچک زندگی که مخالف میل او است نه تنها به عنوان ناملایمات بلکه به عنوان فاجعه یا حوادثی بد و منفی می بیند.و احساس خوبی در این زمینه ها نسبت به خودش و محیط اطرافش ندارد.

علامت ۷:

از دست دادن و کاهش حرمت نفس یا عزت نفس.

به این معنا که برای خودشان ارزش، اهمیت و احترام کمتری قائل هستند و خودشان را در مقایسه با دیگران بسیار کم و ناچیز می بینند.

گرچه غالب اوقات ظاهری به برتری اعتنایی نسبت به دیگران دارند ولی در درون و عمیقاً احساس بد آنها به بی ارزش وبی فایده بودن آنها مرتبط و منتقل می شود.

همراه با آن، این خطر وجود دارد که اعتماد به نفس منفی نیز پیدا کنند.

یعنی به این نتیجه برسند که از عهده ی انجام کارها بر نمی آیند و توان رسیدن به هدفها را ندارند و آرزوهای آنها در جهان تحقق پیدا نخواهد کرد.

علامت ۸:

این گروه سنی به این نتیجه می‌رسند که موجودی دوست داشتنی و خواستنی نیستند و کسی به آنها توجه و علاقه ی ویژه ای ندارد.

آن گونه که در داستان ها و فیلم ها دیده اند عشق برای آنها اتفاق نمی افتد و اگر هم هست فقط از ناحیه ی آنها نسبت به دیگران است و این تشنگی و گرسنگی برای جلب محبت و عشق از طرف دیگران به جایی نمی رسد.

به خصوص این حال در پسران طوری دیده می‌شود چه کسی آنها را دوست ندارد و در دختران فرد مناسب خوبی، آنها را دوست ندارد، بلکه آنچه که در محیط اطراف آنها می گذرد توجهی است که دیگران به بدن رابطه ی جنسی و اغفال کردن آنها دارند ولی از عشق و محبت دوستی و صمیمیت عمیق و صمیمانه خبری نیست.

علائم افسردگی در نوجوانان و جوانان

علامت ۹ :

به این نتیجه می‌رسد که کسی به من توجهی ندارد و اهمیت نمی دهد و اگر هم اهمیتی می دهند فقط به دنبال عیب و ایراد در من هستند و بنابراین من برای کسی مهم نیستم.

حتی به خاطر نوع رفتار و چگونگی زندگی ام، پدر و مادری که مدعی دوستی و حتی عشق به من شده‌اند یا با من روابط خوبی داشتند، اگر هم چیزی نمی گویند، در دل خود مایوس و محزون شده اند.

بنابراین، این احساس که کسی به من آن گونه که هستم اهمیتی نمی‌دهد و من را باور نمی کند و آن گونه که من مایل هستم با من رفتار نمی کند،
زمینه ای را فراهم می کند که احساس بد تر ی پیدا کند‌.

علامت ۱۰:

“فرزند ما به این نتیجه می‌رسد که افکار و عقاید من، نظریات من یا رفتار من مورد تایید و تصویب دیگران نیز و دیگران او را دوست ندارند.”

به همین علت من کسی هستم که مهم و با ارزش نیستم همان طور که اشاره شد نداشتن تایید و تصویب سبب می شود که یا از کارها سرپیچی و خودداری کند و یا سراغ گروه ها دسته‌هایی برود که حال و رفتار آن ها را تایید و تصویب می کند و یا با او همراه هستند.

علامت ۱۱ :

حالت طلبکاری و نارضایتی آنها.
از یک طرف از آن چه که خوب است، آن‌قدرها راضی و خشنود نیستند و کوچک ترین موضوع مخالف میل خود را، طوری نشان می‌دهند که همه‌چیز بر هم خورده است و نارضایتی آن ها از شرایط و موقعیت شان از حالت و روابط و زندگی شان تقریبا همه جا دیده می شود.

ولی این را مرتبط با واقعیات یا رفتار و فعالیت ها و حالات خودشان نمی دانند.بلکه به صورتی طلبکاران معتقدند که دیگران به گونه‌ای در زندگی آنها اخلال و اختلال به وجود آورده‌اند و مسائل و مشکلات آنها ناشی از رفتار بد و غلط دیگران است.

علامت ۱۲ :

رفتار ضد اجتماعی و ضد اخلاقی و ضد انسانی.

علائم افسردگی در نوجوانان و جوانان
برخی از نوجوانان و جوانان افسرده نسبت به حیوانات با بی رحمی بسیار برخورد می‌کنند و نسبت به افراد سالخورده و پیر، نوعی خشم و قهر کوبنده دارند.

این افراد اصول اخلاقی را رعایت نمی کنند و بنابراین در روابطشان یا در معاملاتشان آن گونه که باید و شاید به عهد و پیمان خود و به قول و قرارهای خود توجه و اعتناعی ندارند.

تصور می‌کنند که می‌توانند به راحتی قولی بدهند و آن را انجام ندهند و دروغی سر هم کنند و در نتیجه درباره ی آن احساس بدی نداشته باشند.

در حالی که ممکن است برخی از آنها در درون و هم وجود شان احساس گناهی کنند که خود موجب افسردگی و یکی از علائم و نشانه های افسردگی است.

اما غالب اوقات، نوجوانان و جوانان به نوعی برخی از امور اخلاقی را رعایت نمی کنند در حالی که در بعضی دیگر تعصب آمیز و سخت گیرانه رفتار میکنند.

علامت ۱۳ :

مسائلی که در مدرسه با دوستان، معلمین و مسئولین مدرسه و همچنین بابت درس خواندن نیز دارند و اصولاً مقررات، ضوابط و قواعدی است که در مدرسه باید مورد توجه آنها باشد.

در نتیجه بیشتر نوجوانان و جوانان افسرده در درس و تحصیل گرفتاری دارند.

علامت ۱۴ :

مشکلاتی در مورد بهداشت، تغذیه و خوردن غذاهای خوب و به موقع و به اندازه دارند.

بنابراین افراد اعتنائی به ظاهرشان ندارند و بهداشت را رعایت نمی کنند بنابراین در این زمینه نیز مشکلاتی دارند.

علائم افسردگی در نوجوانان و جوانان

علامت ۱۵ :

گوشه گیری، انزوا و فرار از همه و به درون و به خود پناه بردن و با افکار و عقایدی که به صورت دایره می چرخند و می آیند و می رو ند خود را درگیر کرده اند.

به خاطر همین است که برخی از اوقات افسردگی در نوجوانان و جوانان با فرار از خانه و فرار از شهر و کشور همراه است و حتی از دوستان و آشنایانی که نسبت به آنها علاقه و توجهی دارند نیز دوری میکنند.

شاید به این علت که خود را شایسته و لایق محبت و توجه دیگران نمی بینند و از دگرگونی هایی که در آنها اتفاق افتاده مایل نیستند دیگران باخبر شوند.

این حالت انزوا و گوشه نشینی وقتی که از حدی می‌گذرد علامت و نشانه ی دیگری از افسردگی است.

اگر نیمی از این علائم همراه با علائم کلی، در نوجوانان و جوانان دیده شود احتمالا ما با مسئله ومشکل افسردگی روبه‌رو هستیم، نه بد اخلاقی و بد آموزی نوجوانان و جوانان.

« دکتر هلاکویی »

این مطالب راحتما بخوانید:

 💡اطلاعاتی ضروری درباره ی عوامل و علائم بروز افسردگی در زندگی

این مطالب را هم حتما بخوانید

1 دیدگاه

  1. چه فرقی میکنه واقعاافسرده باشم یا نه وقتی هیچکس حتی اگه جلو چشمش بمیرم هم برلش فرقی نداره؟اخرش همه بهم میگن دیوونه مامان بابام میگن کیس روانی و تهشم من واقعا دیوانم همین و همین و همین!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
Exclamation Triangle Check code