مسائل کودکان و نوجوانانهمه مقالات

ایده هایی برای طراحی اتاق کودکان ۳ ساله

کودکان در ۳ سالگی

کودکان نیازهای خاص خودشان را دارند و اتاقشان باید با دقت زیاد مانند اتاق نوجوانان و جوانان چیدمان شود. به هنگام خرید یا اجاره ی آپارتمان همه ی عوامل در نظر گرفته می شود. آیا نور خوبی دارد؟ دید و منظر آن چگونه است؟ گرم نگه داشتن آن آسان است؟ آیا به راحتی میتوان آنجا زندگی کرد؟ آیا مکانهای تفریحی در نزدیکی آن وجود دارد؟ آیا به اندازه کافی بزرگ است؟ پیش از تصمیم گیری اغلب نکات مختلفی سنجیده میشود که بیشتر معیارهای نا خودآگاهی هستند که بر کیفیت آپارتمان اثر می گذارند. کودک نیز کیفیت اتاقش را با دقت بررسی می کند: آیا قابل دسترسی است؟ آیا فضا گرم و راحت یا سرد و ناخوشایند است؟ آیا رنگ دیوارها را دوست دارد؟ آیا کف به خوبی پوشیده شده و می تواند جست و خیز کند بدون اینکه آسیب ببیند؟ آیا فضای کافی دارد؟

و در طول سال های پیش دبستانی همه ی حواس کودک خود را بروز می دهند، اکنون آثار دنیای بیرون مهم و مهم تر می شود و آنها مرتب در حال یادگیری چیزهای جدید هستند.

کودکان در ۳ سالگی

مطالعه ی بسیاری از روانشناسان نشان داده که طراحی اتاق کودک تأثیر به سزایی بر رشد هوشی آنها دارد. هیچ جای شگفتی نیست که اتاق های باز و روشن بسیار مناسب تر از فضاهای کوچک و تاریک هستند. بچه ها دوست دارند در گوشه هایی پنهان شوند و والدینشان نتوانند پیدایشان کنند، اما با این وجود چه کسی دوست دارد در یک اتاق کوچک با روشنایی نامناسب زندگی کند؟

یادآوری این نکته مهم است که بیشتر کودکان شهری به ندرت در تماس مستقیم با طبیعت هستند، کودک نمی داند به غیر از گیاهان و گل هایی که در بالکن یا قسمت هایی از آپارتمان آنها رشد می کند، درختان و گیاهان بیشمار دیگری نیز وجود دارند.




به کودک باید تا حد امکان فرصت داد که طبیعت را به طور مستقیم تجربه کند. خوب خودت

کودکان سن پیش دبستانی اغلب یک سری فعالیت های مذهبی را می آموزند. هنگامی که کودک بر مهارت خاصی تسلط می یابد و به خاطر آن تشویق می شود، همان فعالیت را مشتاقانه چندین بار در یک روز تکرار می کند. این کار نشان دهنده ی رشد اعتماد به نفس کودک است دلیل اینکه آنها در این سن تمایل دارند به کتاب های مشابه نگاه کرده و ترانه های تکراری را چندین بار تماشا کنند نیز به همین دلیل است.

فیلم ها و برنامه های تلویزیونی بیشتر برای بزرگسالان تولید می شوند و مناسب سن کودکان نیستند، زیرا آنها توانایی فهم این برنامه ها را ندارند. تعداد کمی از فیلم و سریال های دوست داشتنی وجود دارند که کودکان پیش دبستانی به آسانی میتوانند با آنها ارتباط برقرار کنند. کاملا منطقی است که آنها می خواهند این تجربه ی خوشایند را بیشتر و بیشتر تکرار کنند.

برنامه های تلویزیونی برای کودک

و به طور تقریبی، تمام والدین کودکان پیش دبستانی تجربه ی خواندن پی درپی از روی کتاب های خاص، آن هم هر روز هفته، یا اصرار بچه ها برای بازخوانی یک شعر تا وقتی تمام اعضای خانواده از بر شوند را داشته اند. بچه ها دوست دارند که تجربیاتشان را با افرادی که اهمیت بیشتری برای آنها دارند تقسیم کنند و آنها کسانی نیستند جز پدر و مادر عزیزشان!




سه سالگی

در حدود سه سالگی، زندگی کودکان هرچه بیشتر برحسب قوانین اجتماعی دنیای بزرگسالان شکل می گیرد و درجات خاصی از بلوغ را نشان می دهند. اکنون کودک تفاوت بین راست و دروغ را بیان و کم کم شروع به تمایز بین تخیل و واقعیت می کند. در کل کودکان سه ساله بیشتر با والدین و محیط پیرامونشان ارتباط برقرار میکنند. یک ویژگی معمول برای این سن وجود تناوب بین اطمینان خاطر و ناامنی و آسیب پذیری است

اما مهم ترین تغییر، رشد اعتماد به نفس در کودک است، او بیشتر و بیشتر مستقل می شود و ناگهان می خواهد هر کاری به خصوص کارهای روزمره را خودش انجام دهد، با این روش می تواند هوش و مهارتش را به خود و اطرافیانش نشان دهد.

زندگی روزمره مورد توجه او قرار میگیرد و این بدین معناست که کودک از کل فضای آپارتمان بیشتر استفاده میکند. در زمان بازی آنها، فعالیت های ورزشی و همچنین فعالیت های بی صدا مشاهده می شود. آنها نقاشی می کنند، به داستان گوش می دهند، خانه سازی می کنند یا اشیا را مورد آزمایش قرار می دهند. در زمان انجام این بازیها، آنها اغلب روی میزهایی می نشینند که یا خیلی بزرگ یا خیلی کوچک هستند.

وسایل بازی کودک

باید اطمینان حاصل کرد که اندازه ی میز برای او مناسب است و می تواند روی آن بازی کند، بدین منظور میزهایی که با رشد کودک بزرگ می شوند انتخاب مناسبی هستند و اغلب با صندلی های مربوط به خودشان عرضه می شوند. این وسایل ممکن است گران باشند، اما به طور حتم ارزش سرمایه گذاری را دارند. با این حال بعضی از بچه ها هنوز ترجیح می دهند روی صندلی راحتی یا چند بالش بنشینند که بستگی به فعالیت آنها دارد.

فروشگاه الو کالا

تخت خواب کودک باید در مکانی قرار گیرد که همیشه دید خوبی را از در ورودی داشته باشد و کسی که وارد می شود مجبور نباشد سرش را بچرخاند، این کار کمک می کند که کودک احساس امنیت کرده و آرام تر بخوابد. خوب خودت

فضای دیگری که اکنون بخشی از دنیای کودک می شود حمام است. از آنجایی که وسایل آن ثابت هستند اندازه ی آن قابل تطبیق برای کودک است و به آسانی با کمک لوازم کوچک مانند چهار پایه در وان یا روشویی قابل حل است.

کودکان نیز مانند بزرگسالان نمی خواهند در حمامی سرد و با بوی ناخوشایند استحمام کنند، بنابراین باید اطمینان حاصل کرد که فضای حمام به خوبی گرم و تهویه شده باشد. به خصوص در زمستان حوله های گرم برای کودکان عالی هستند. در مقایسه با فضاهای دیگر، حمام ممکن است اغلب برای بچه ها سرد باشد، می توانید این احساس را با استفاده از فرش های حمام شاد و رنگی خنثی کرد. اگر حمام را به شیوه ای جذاب تزیین کرده و همیشه آن را گرم نگه داشت، کودک کمتر از دوش گرفتن بیزار می شود.

حمام کردن کودک

شرکت در بازی های گروهی، رشد جدید و مهم دیگری در این دوره است. در حقیقت او نیاز دارد کسی در کنارش باشد و کارهایی را که خودش توانایی انجام آنها را ندارد مانند ورق زدن کتاب، نگه داشتن عروسکش یا برداشتن آن از روی زمین را انجام دهد. او می تواند زمان و توجه زیادی را صرف تماشای چرخش و حرکت یک تکه کاغذ روی زمین کند.

اما در سه سالگی این نوع بازی ها به تدریج برای آنها خسته کننده می شود.

کودک بیشتر می خواهد کارها را با دیگران انجام دهد. اکنون زمان معرفی اولین بازی ها همراه با یادگیری ارزشهاست. خوب خودت

این بازی ها می توانند باعث پرورش مهارت های مختلف شوند که مهمترین آنها انعطاف عقلانی و فیزیکی است. بازی های اجتماعی، ارتباط با دیگران را به کودکان می آموزند. بازی ها می توانند تمرین خوبی برای آموزش مهارت های اجتماعی باشند که در این سن مهم و مهم تر می شوند.

برای مثال کودک فرا می گیرد که بعضی رفتارهایش که پیش از این مورد پذیرش واقع می شده، ممکن است اکنون دیگر قابل قبول نباشد و او نیاز دارد مسئولیت های بیشتری برای خودش و وسایلش برعهده بگیرد. در این سن مهارت های حرکتی بیشتر بچه ها به خوبی رشد می کند و آنها می توانند کتاب ها را خودشان ورق زده و اسباب بازی هایشان را با دقت بیشتری نگه دارند.

همان طور که کودک رشد میکند تعداد اسباب بازی هایش نیز افزایش می یابد، اما آنها را کجا بگذارد؟ البته بچه ها دوست دارند همه ی آنها را به طور همزمان ببینند.
بنابراین قفسه ها و جعبه های باز در این مرحله ایده آل هستند. با این وجود می توان ایده جعبه گنج را به کودک معرفی کرد، جایی که میتواند مهم ترین وسایلش را پنهان کند. این روش برای بیشتر بچه ها بسیار جالب است و به سرعت یاد می گیرند که هر چیزی جای مخصوص به خود را دارد. همچنین میتوان با همراهی کودک و با استفاده از چسباندن برچسب ها روی جعبه ها آنها را جذاب تر کرد. با این حال همیشه باید چند اسباب بازی برای روز بعد در دسترس او باشد و ترجیحا در مکانی قرار گیرد که کسی از آنجا عبور نکند.

اسباب بازی های کودک

تلاش برای ایجاد یک چیدمان عالی از اشیا در اتاق کودک کاری بیهوده است. اما هنوز می توان به کودک تفهیم کرد که اسباب بازی هایی که در طول روز در خانه پخش می کند باید هر بعدازظهر به اتاق خودش برگردانده شود، با این روش به سرعت یاد میگیرد که بین اتاقش و فضاهای دیگر تمایز قایل شود.

زمانی که صحبتی از مناسب ترین مواد و مصالح برای وسایل یا اسباب بازی ها به میان می آید، چوب همیشه بهترین گزینه است. بیشتر بچه ها نیز آن را دوست دارند. مطمئنا پلاستیک نیز جذاب است، زیرا تنوع رنگ دارد، اما اغلب دارای مواد مضر است. علاوه بر آن در این سن کودکان قادر نیستند تشخیص دهند که پلاستیک مادهای مصنوعی است و فکر می کنند ماده ای طبیعی است. از سوی دیگر چوب استحکام بیشتری دارد و گرمای بیشتری را منتقل می کند.

زمانی که اتاق کودک مبلمان می شود، همیشه باید به خاطر داشت که کودکان و بزرگسالان سلیقه های یکسانی ندارند. برای مثال برای یک کودک، گیاهی در کوزه جذاب تر از یک گلدان گل است، زیرا طبیعت و لذت بازی در جنگل یا پارک را برای او یادآوری می کند. علاوه بر آن کوزه ها راحت تر شکسته می شوند. با این حال زمانی که کودکان یاد می گیرند بایستند و راه بروند، گیاهان بلند یا درختان کوزهای موجود در سر راهشان اشیای مناسبی نیستند، زیرا کودک از گیاه به عنوان تکیه گاه استفاده می کند. برای والدین نیز به این معناست که علاوه بر خطر آسیب کودک بر اثر افتادن گیاه، مجبور می شوند که خاک های ریخته شده روی زمین را هر روز پاک کنند.

کودکان نشانه های مشخص و قابل فهم را دوست دارند. به منظور رسیدن به یک دکوراسیون داخلی دوستانه برای کودک بهتر است از شکل های بسیار ساده استفاده کرد.

دکوراسیون داخلی دوستانه

والدین به همراه کودک خود می توانند تصاویر ساده و رنگی از فعالیت های روزمره مانند زمان خواب، زمان شام و مسواک زدن را طراحی و نقاشی کرده و سپس این تصاویر را در مکانی مناسب آویزان کنند. این روش راهی جذاب و ساده برای آموزش فعالیت هایی است که در هر قسمت از خانه انجام می شود. کودکان تنوع در سازماندهی کارهای روزمردشان را دوست دارند، با این وجود این روش برای بزرگسالانی که می خواهند زبان خارجی بیاموزند نیز کاربرد دارد، کافی است این کلمات روی تکه های کاغذ نوشته شده و سپس روی اشیا چسبانده شوند.

بچه های پیش دبستانی پنجره های کوچک یا درهایی که دو فضا را به یکدیگر متصل میکنند (مانند آشپزخانه و اتاق غذاخوری) را دوست دارند، اما اگر فاقد این نوع پنجره ها بود، نیازی به سوراخ کردن دیوار نیست، بعضی از کارخانه های اسباب بازی ساختمان های مربع یا مستطیل شکل از مواد سبک را تولید میکنند که بچه ها می توانند از این قطعات استفاده کرده و فضاهای خودشان را با پنجره ها، گوشه ها و شکاف ها بازسازی کنند.

منبع: کتاب ایده های خلاقانه در طراحی اتاق کودکان و نوجوانان


ممکن است در رابطه با مقاله ایده هایی برای طراحی اتاق کودکان ۳ ساله این مطالب هم علاقه داشته باشید:

 

این مطالب را هم حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
Exclamation Triangle Check code