مهارت های زندگیهمه مقالات

چگونه به توانایی هایمان اطمینان داشته باشیم ؟

اطمینان به توانایی های خود

شهامت تاوانی است که زندگی برای بخشیدن آرامش طلب می کند.

امیلی ارهارت

یک شکست بزرگ می تواند اعتماد و اطمینان شما به خودتان و توانایی هایتان را از بین ببرد. واکنش طبیعی به یک شکست غیر مترقبه، احساس بهت زدگی و عصبانیت است. به گونه ای که انگار فرد در یک شبکه خورشیدی عاطفی تحت فشار است. این مشکل به هنگام مواجهه با مشکلات و بدبیاری های ناگهانی برای همه طبیعی است. مهم نیست چه رخ می دهد، فقط به یاد بیاورید که شما یک فرد فوق العاده خوب و مفید هستید. شما فردی دارای شخصیت، قابلیت و هوش هستید. اهمیتی ندارد که چه رخ داده است، چرا که شما می توانید با این چالش مقابله کرده و از پس آن برآیید. قاطعانه و با الحنی مثبت با خود سخن بگویید تا اعتماد به نفس خود را از نو بسازید. جملاتی مثل «من خود را دوست دارم! من خود را دوست دارم! من خود را دوست دارم!» را مرتبا تکرار کنید.

اطمینان به توانایی های خود

شما می توانید از پس کارها برآیید

هرگاه در کارتان دچار اشتباه بزرگی می شوید، ترس از شکست را در خود تجربه می کنید. این ترس فورا در ته دل تان حس می شود. ممکن است احساس کنید که توانایی یا شایستگی کافی را ندارید. گاهی هم حس یک بازنده را دارید.




وقتی کارها به رغم تلاش بی وقفه تان، با شکست مواجه می شوند، اغلب حس خود تردیدی به شما دست می دهد. خوب خودت

خوشبختانه، شما می توانید این احساسات منفی را با تکرار قاطعانه این جمله با خود «من می توانم این کار را انجام دهم. من می توانم این کار را انجام دهم!» خنثی سازید. به خودتان بگویید شما می توانید هرچه که ذهن تان را بر آن متمرکز کرده اید، انجام دهید. به خودتان بگویید مشکلی نیست که شما قادر به حل آن نباشید. حل این مشکل یا از بین بردن بحران را آزمونی برای محک زدن شخصیت و هوش خود بدانید. آن را چالشی در نظر بگیرید که برای بالا بردن دانش و خردتان بر سر راهتان قرار گرفته است.

فرمول تشویش شکن

یکی از روش های بسیار خوب برای آرام ساختن ذهن و افزایش اعتماد و اطمینان به توانایی خود در حل مشکل، استفاده سریع از فرمول چهار بخشی تشویش شکن است. این فرمول بدین شرح است:

فرمول تشویش شکن

۱٫ قدری درنگ کرده و بدترین پیامد احتمالی مشکل یا بحران را شناسایی کنید. کاملا با خودتان و دیگران صادق و روراست باشید. از خود بپرسید: «بدترین چیزی که ممکن است در این شرایط اتفاق بیفتد چیست ؟




۲. تصمیم بگیرید بپذیرید که بدترین پیامد، هر چه که باشد، باید رخ دهد. این اقدام موجب آرامش شما و آسودگی ذهن تان می شود. وقتی شما به لحاظ روانی متقاعد می شوید که قادرید با بدترین پیامد ممکن کنار بیایید، آنگاه نگرانی و تشویش تان متوقف می شود.

٣. مشخص کنید که اگر بدترین پیامد ممکن رخ دهد، شما چه خواهید کرد. چه اقداماتی را به عمل خواهید آورد؟

آسودگی ذهن

۴. فورا دست به کار شوید تا وضعیت بدترین پیامد ممکن را بهبود بخشید. هر کاری که می توانید برای به حداقل رساندن زیان و یا کاهش خسارات انجام دهید را تعیین کنید. تمام وقت و توجه خود را معطوف دست یابی به بهترین نتیجه ممکن کنید.

درمان نگرانی

تنها درمان واقعی نگرانی، اقدام قاطعانه در جهت رسیدن به اهداف تان است. به جای ناراحتی و شک کردن به خود و توانایی هایتان، عزمتان را جزم کنید تا برای حل مشکل و بیرون کشیدن خود از مخمصه موجود هر اقدامی را که می توانید انجام دهید. به خاطر داشته باشید که مشکلات نیامده اند که سد راه ما شوند، بلکه برای آموختن تجارب جدید در مقابل ما قرار گرفته اند.

فروشگاه الو کالا

درمان نگرانی

به خصوص اینکه شکست یا مشکل بوجود آمده را به خود نگیرید. در امور کاری، صرف نظر از اینکه شما چقدر باهوش یا با تجربه اید، ۷۰ درصد از تصمیمات تان در یک زمان معین اشتباه یا ناامیدکننده از آب در خواهند آمد. وقتی اتفاقات منفی برایتان رخ داد، متعجب یا ناراحت نشوید. این اتفاقات برای همه کسانی که وارد یک حرفه کاری شده یا مسئولیتی را در یک سازمان می پذیرند، رخ می دهند. جمله ای هست که می گوید: «هر کاری مشکلات خاص خودش را دارد.» اعتماد به نفس از احساس حرکت رو به جلو به سوی اهدافتان ناشی می شود. آنقدر خود را مشغول یافتن راه حل برای مشکلاتتان کنید که دیگر زمانی برای نگرانی در مورد آنچه رخ خواهد داد، بویژه آنچه که شما قادر به تغییر آن نیستید، نداشته باشید.

اقدامات مناسب در لحظه بحران

١. فورا برای رویارویی با مشکلاتتان اقدامی قاطعانه به عمل آورید. هر کاری را که می توانید، انجام دهید، اما جسورانه به جلو قدم بردارید تا کنترل اوضاع را به دست گرفته و ضرر و زیان را به حداقل برسانید.

اقدامات مناسب در لحظه بحران

۲. از داشتن حس تأسف برای خود یا انداختن تقصیر به گردن دیگران خودداری کنید. مشکلات بخش طبیعی و معمولی یک زندگی فعالانه و پر جنب و جوش است. در عوض، مسئولیت خود در قبال شرایط را بپذیرید و اقدامات خود را معطوف راه حل کنید.

فرق کلی میان فرد قوی و ضعیف این است که اولی استقامت نشان می دهد، و دومی درنگ کرده، تزلزل نشان داده، سر سری می گیرد و در نهایت شکست خورده یا عقب نشینی می کند.»

ادوین پرسی و یپل

منبع : برایان تریسی


ممکن است در رابطه با مقاله چگونه به توانایی هایمان اطمینان داشته باشیم این مطالب هم علاقه داشته باشید:

 

این مطالب را هم حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
Exclamation Triangle Check code