مسائل کودکان و نوجوانانهمه مقالات

تغییرات و دگرگونی های مادر در دوران بارداری قسمت دوم

مصرف داروها در دوران بارداری:

حتماً در خصوص مصرف داروها ، یک زن باید با دقت با پزشک خودش ، صحبت کند در حالی که زدن واکسن آنفولانزا در دوران بارداری ، اشکالی ندارد (مخصوصاً اگر بین ۵ تا ۶ ماهگی مادر باشد).

مطالعات نشان می‌دهد که احتمال دارد ، اگر مادر گرفتار این بیماری شود ، فرزندش گرفتار حتی بیماری شدیدی مانند اسکیزوفرنی شود.
به همین علت در این زمینه به هیچ وجه نمی شود ریسک کرد.

مواد مخدر ، از هر نوع مشروب و سیگار بدون تردید ، ویرانگر هستند.

دگرگونی های مادر در دوران بارداری

مطالعات نشان می‌دهد مادری که داروهای نامناسب ، مواد مخدر ، سیگار و مشروب را در دوران بارداری استفاده می کند ، اولاً بسیار خطر زیاد است فقط جنین وجود دارد. و همچنین خطر مردن فرزند در دورانی که در شکم مادر است و بلافاصله بعد از تولد وجود دارد.جثه ی یک چنین نوزادی بسیار کوچک است. اندازه ی سر او و مغز او کمتر از حالت عادی است.
صورت معمولاً به هم ریخته و دفرمه شده است. هماهنگی بین اعضای بدن و مخصوصا مراکز فرماندهی وجود ندارد.
احتمال عقب افتادگی ذهنی و گرفتاری هایی از این قبیل وجود دارد.




حافظه و یادگیری در یک چنین کودکی بسیار کم و متاسفانه مسئله ی کاهش هوش یا کم بودن هوش در مرز آزاردهنده و یا مشکلات مربوط به یادگیری را دارد. همچنین خطر بیماری های فراوان فیزیکی و روانی نیز خواهد بود.

به همین دلیل باید از همه ی مواد مخدر ، سیگار و مشروب و یا هرگونه ارتباطات دیگر شیمیایی ، در این زمینه جلوگیری کرد. حتی مطالعات نشان می‌دهد که اگر زنی سیگار میکشد ، شاید استفاده از این تیپ ها یا پچ ها که برای ترک سیگار است ، به مراتب بهتر از خود سیگار باشد.

در زمان درباره ی مشروب هم ، از آنجا که ژنی مربوط به یک چنین بیماری یا در ارتباط با چنین بیماری است ، شناخته شده است ، افرادی هستند که با مصرف یک بار یا دو بار مشروب ، کاملا می‌توانند به سمت آن کشیده و کشانده شوند و شرایط ارثی برای اعتیاد به مشروب به وجود بیاورند.
همچنین در خصوص برخی از مواد مخدرمانند کوکائین ، حتی مصرف یکبار آن می تواند منجر به اعتیاد شود و معلوم است که فرزند چنین مادری ، چه گرفتاری‌هایی را خواهد داشت.

دگرگونی های مادر در دوران بارداری

مطلب دیگر گرفتن(Xray) یا گرفتن عکس هایی است که از قسمتهای مختلف بدن گرفته می شود ، که کاملاً باید متوقف شود مگر مقدار بسیار بسیار کم آن ، که درباره ی آن همچنان گفت و گو است. (Xray) در عکس برداری دندان استفاده میشود.




برخی از اوقات بیماری ها و گرفتاری های روانی مادر شرایطی را به وجود می‌آورد که کاملاً می‌تواند زندگی فرزندش را به هم بزند.

به بیان دیگر ، اگر مادری گرفتار برخی از اختلالات روانی است ، و یا کورتیزون و آدرنالین او بیش از حد ترشح ، خود این مسئله موجب اشکالات و اختلالات فراوانی در زمینه های مختلف زندگی کودک خواهد شد.

به همین جهت است که بیماری‌های روانی در حالی که باید معالجه شوند ، مصرف داروها در یک چنین دوره ای حتماً باید با نظر پزشک متخصص و گاهی ، از حاملگی و بارداری زن باشد.

دگرگونی های مادر در دوران بارداری

متاسفانه برخی از اوقات مادرانی هستند که تا یک یا دو ماه بعد از داشتن فرزند (حامله شدن) ، یا نمی دانند و یا مطمئن نیستند که حامله شده اند.

فروشگاه الو کالا

به همین علت به مجرد اینکه کوچکترین علامتی پیدا شد که شاید حامله باشند ، حتماً باید در این زمینه فعالیت لازم و یا اقدامات لازم صورت بگیرد.

آرامش و امنیت محیط خانه در دوران بارداری:

متاسفانه در بیشتر فرهنگ ها ، زنان هنگام بارداری و هنگام تولد فرزندشان ، در مورد ظلم و آسیب و سرزنش و تحقیر و توبیخ اطرافیان ، بیش از هر زمان دیگر قرار می گیرند.

با وجودی که انسان انتظار دارد که وقت بارداری مادر و یا وقت تولد فرزندش ، از آرامش و امنیت و محبت و حمایت و هدایت بیشتری برخوردار باشد.
متاسفانه بیشتر فرهنگ ها به دلایل فراوان که ناشی از گرفتاری های انسان است ، در این زمان زن را ، در مورد لطف و محبت لازم قرار نمی‌دهند.

دگرگونی های مادر در دوران بارداری

بنابراین معمولاً محیط زندگی زنان در دوران بارداری و تولد فرزندشان ، بدتر می شود که توجه به آن ضرورت دارد.

شلوغی خانه ، شلوغی محل کار ، حتی شلوغی رفت و آمد اگر از حدی می گذرد ، می‌تواند روی مادر و فرزند او اثر بگذارد.به همین علت باید مورد توجه قرار بگیرد.

تنها حیوانی که حضور و وجودش در خانه ، می تواند مسئله ساز باشد ، گربه است که به نظر می رسد پشم و مدفوع و ادرار او می تواند تاثیرات بدی بر روی جنین بگذارد.
پس دوری از آن ضرورت دارد ، گاو ، گوسفند ، همچنان آزاردهنده و آسیب زننده هستند ، ولی به هیچ وجه قابل مقایسه با گربه نیستند.

کار و ورزش کردن در دوران بارداری:

مطلب بعد کار و یا فعالیت بیش از حد و کار سخت و سنگین است که صرف نظر از ارتباط مستقیم آن ، از نظر روانی می‌تواند زندگی مادر را با مشکلاتی همراه کند.

ورزش گرچه لازم و واجب است و تقریبا روزی ۴۰ دقیقه در حدی که ضربان قلب از ۱۴۰ نگذرد ، ضروری است ، اما در مواردی می تواند مضر و خطرناک باشد.

دگرگونی های مادر در دوران بارداری

وقتی که هوا گرم و مرطوب است ، وقتی که مادر تب دارد ، وقتی که با بیماری همراه است و یا ورزش هایی که تند و شدید هستند ، انواع ورزش هایی که ضربتی هستند و مخصوصاً کشش مفاصل را دارند ، خطرناک است.
زیرا کشش مفاصل می تواند مسئله آفرین باشد و یا مادرانی که فشار خون دارند باید مراقب و مواظب باشند.

همانگونه که قبلاً اشاره شد ، به جهت تاکید ، فقط در هفته ی آخر بارداری مادر است که حتماً و بهتر است که رابطه ی جنسی متوقف شود ، زیرا مسائل و مشکلات خاصی را به وجود می آورد.

دگرگونی های مادر در دوران بارداری :

با وجود آنکه ، بارداری و تولد طبیعی است و برخی فرض و باورشان چنین است که هر پدیده ی طبیعی ، خوب و عالی و مناسب است (که البته به نظر من واقعیت ندارد).
در طبیعت خوب و بد هر دو موجود هستند و اصولاً  همه ی آنچه که به عنوان نیستی ، نابودی و بدی است ، ازآن طبیعت است.

بنابراین همیشه مسئله ی تناسب و اینکه هر چیزی سر جای خودش چگونه قرار می گیرد ، مطرح است.
ولی صرف نظر از چنین گفت و گویی که شاید ، بیشتر از اینکه مایه ی علمی داشته باشد ، زمینه های فلسفی دارد.
سخن این است که مادر به دلیل حاملگی ، تغییراتی راپیدا می کند که هم از قبل باید برایش آماده باشد و هم باید اقدامات لازم را انجام بدهد ، به ویژه همسر او باید از این دگرگونی ها باخبر باشد .

دگرگونی های مادر در دوران بارداری

تغییرات مادر در دوران بارداری عبارتند از :

احتمالا موی سر بسیاری از خانم ها هنگام حاملگی ، بیش از حد معمول که می ریخته ، می ریزد.

می‌دانیم که احتمال خونریزی لثه نیز وجود دارد. بنابراین برخی از اوقات گرفتاری هایی در این زمینه پیدامی‌شود.

جوشهای قرمز کوچکی بر روی بدن و صورت پیدا میشوند. که برخی از اوقات به نظر خوب نمی آیند و برخی از آنها متاسفانه ممکن است که حتی برای مدتی باقی بمانند.

احتمال سرگیجه داشتن و حالتی شبیه آن را ، مادر میتواند داشته باشد که خطر احساس تهوع و یا بالا آوردن را خواهد داشت.

سوزش نیز در وسط قفسه سینه ی خودش حس و احساس می‌کند که معمولاً سابقه نداشته است.

احتمال ترش کردن و یا گاز بیش از حد روده و معده وجود دارد.

دگرگونی های مادر در دوران بارداری

اصولاً به دلیل اینکه موجود دیگری را با خودش حمل میکند ، ضعفی کلی و عمومی را حس و احساس می‌کند.

خطر گرفتگی عضلات وجود دارد و به همین علت است که در ورزش ، کشیدن مفصل ها می تواند مسئله آفرین باشد.

احتمال تنگی نفس وجود دارد و مادر می تواند گرفتاری هایی مانند آسم ، آلرژی‌ها احتمالاً پیدا کند.

تورم در برخی از قسمت های بدن ، به ویژه که انگشتان دست و پا پیدا میشود و به همین علت است که کفش مناسب و راحتی را باید همیشه داشته باشد ، و مواظب این مطلب باشد.

احتمال افتادن فشار خون وجود دارد که آن هم می‌تواند برای فرزندش ، مسئله آفرین باشد.

دگرگونی های مادر در دوران بارداری

یبوست و بواسیر غالباً جزو بیماری هایی است که خودش را اینجا نشان میدهد و می تواند مدتها بعد هم ادامه پیدا کند.

تکرر ادرار می‌شود که زن را از برخی از فعالیت‌ها باز بدارد.بنابراین در رفتار و زندگی عادی او اخلال و اختلالی را به وجود می آورد.

احتمال نوعی ترک خوردگی پوست شکم وجود دارد ، که با وجود مصرف برخی از چربی ها و یا پماد ها گرچه کمی آن را بهتر میکند،.

متاسفانه راه حل نهایی ندارد و بیش از آن احتمالاً بسیاری از آنها به صورت خفیف‌تر ممکن است باقی بماند.

حالت خواب آلودگی مادر ، جنبه ی دیگر زندگی اوست.

و به همین علت است که به مادران باردار توصیه می شود که صبح ها دیرتر از خواب برخیزند و بعد از صرف غذا ، مدتی بعد حتماً استراحتی و یا خواب کوتاهی داشته باشند.

دگرگونی های مادر در دوران بارداری

گرچه دقیقاً نمی دانیم چرا ، معمولاً زنان باردار به روی پهلو یا دنده ی چپ خودشان می خوابند که به نظر من به خاطر این است که شاید چون بیشتر ما از دست راستمان استفاده می کنیم ، احتمالا این دلیل اصلی به چپ خوابیدن بیشتر مردم است.

ولی اگر در خصوص خانم ها بیشتر اتفاق می‌افتد به دلیل حاملگی یا دوران حاملگی ، علت آن ناشناخته است.

بسیاری ازخانم‌ها نسبت به بوی غذا حساسیتی پیدا می‌کنند ، و به همین علت اطرافیان باید کاملاً آن را رعایت کنند.برخی نسبت به بوی سیگار شدید آن واکنش نشان می‌دهند.

نکته دیگری که در خصوص دگرگونی های مادر در دوران بارداری اهمیت ویژه ای دارد، بوی بدن است. خوب خودت

 

در حالی که پدر و مادر بوی فرزندشان را بسیار دوست دارند و در حالی که زن و شوهر ممکن است نسبت به بوی بد ن هم در حالت عادی حساسیتی نداشته باشند اما در دوران بارداری ، برخی از اوقات ، کمترین بوی بدن می تواند برای زن آزار دهنده و اذیت کننده باشد.
و به همین علت است که رعایت اصول بهداشت نظافت در این زمینه می‌تواند ، کاملا روابط بهتری را به وجود بیاورد و زن را از چنین آسیبی دور نگه دارد.

حالت ویار یا خواستن چیزهایی که معمولاً پیدا می شود ، جزو دگرگونی های مادر در دوران بارداری و مشخصات این دوره است و به همین علت بدون اینکه به دنبال علل و عواملش برویم ، باید هر کاری که در این زمینه می توانیم ، انجام بدهیم را برای چنین مادر عزیز و ارجمندی انجام بدهیم.

دگرگونی های مادر در دوران بارداری

خطری که دردوران بارداری وجود دارد ، خطرمسمومیت حاملگی است.این اصطلاح مسمومیت حاملگی نشان دهنده ی خطری جدی برای مادر و نوزاد است که معمولاً فشار خون بالا می رود.

آلبومین خون کاملاً در ادرار خودش را نشان میدهد ، و افزایش وزن و تورم به صورت جدی مسئله خواهد بود.

در یک چنین حالاتی ، حتماً باید به پزشک مراجعه کرد و مصرف دارو در یک چنین شرایطی ، با نظر پزشک و هر معالجه ای که تشخیص و ترجیح می دهد ، حتماً باید اتفاق بیفتد.

در غیر این صورت موضوع گرچه ظاهرا تغییرات سطحی و ظاهری است و برخی از اوقات ممکن است که محسوس و ملموس هم نباشد ، ولی می‌تواند بسیار گرفتاری به وجود بیاورد.

منبع:دکتر فرهنگ هلاکویی


 


ممکن است به این مطالب هم علاقه داشته باشید:

💡راهکارهای کاربردی برای آزادی به جای کنترل کودک

💡آیا می دانید تولید مثل در انسان متمایز با سایر موجودات است

💡به جای بازداشتن کودک از کار بد به او کار خوب را بیاموزیم

💡همچنین شما میتوانید از ویدئو های آپارات خوب خودت دیدن فرمایید و مطالب مرتبط مورد نیاز خود را در آن بیابید .

این مطالب را هم حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
Exclamation Triangle Check code