مسائل کودکان و نوجوانانهمه مقالات

تاثیر تلویزیون و بازی های الکترونیکی در زندگی کودک

نقش تلویزیون و بازی های الکترونیکی در زندگی کودک

در این ایام تلویزیون و وسایل بازی دیگری که به عنوان بازی های الکترونیکی می‌شناسیم و یا هرگونه فعالیتی که کودکان معمولاً به صورت نیمه فعال در مقابل آن قرار می‌گیرد یا کاملاً غیر فعال و منفعل مانند تماشای تلویزیون ، باید محدود باشد .

بسیار مهم است که کودک درگیر فعالیت های فیزیکی شود هر کاری که او در آن جنب و جوشی دارد و از بدن خودش کامل استفاده می‌کند مخصوصاً آن را با کوششی به صورتی که موجب خستگی او می‌شود و انجام می‌دهد ، همه در مسیر رشد و تکامل او خواهد بود.

به همین علت ایام تماشای تلویزیون یا هر کدام از این بازی‌ها محدود خواهد بود حتماً باید توضیحاتی نه از قبل بلکه بعد درباره موضوع ها داد ، تا حدودی که کودک مطلب را کمی مختلف و متفاوت از جانب پدر و مادر بشنود و در نگاه و نظرش تجدیدنظر هایی را به وجود بیاورد.

نقش تلویزیون و بازی های الکترونیکی در زندگی کودک

اما وقتی که به بازی‌های الکترونیکی می‌رسد ، باید بدانیم در حالی که این بازی ها از نظر توجه و تمرکز نقش بسیار مهمی دارند و با وجود آنکه از نظر واکنش یا سرعت عمل می‌تواند به فرزند ما کمک بسیاری کنند ، ولی اگر از حد بگذرد نشستن و اینگونه توجه کردن و استفاده نامناسب از چشم ، می‌تواند به آنها آسیب بزند به ویژه اینکه این خطر را به وجود می‌آورد که او را به آن عادت بدهد و یا حتی بدتر او را معتاد کند و از این طریق رابطه را با دوستان و حتی با بقیه فعالیت‌های زندگی‌اش محدود و یا قطع کند.




نکته درباره زندگی کودک

در همه زمینه های زندگی ، مرحله ارزیابی ، قضاوت و تصمیم‌گیری را تا آنجایی که ممکن است باید به عهده کودکان بگذاریم و همیشه به آنها این فرصت را بدهیم که انتخاب کنند و اختیار کنند تا آهسته آهسته به این نتیجه برسند که نه تنها در زندگی آزاد هستند ، بلکه به خاطر این انتخاب محدود می‌شوند و با این انتخاب ، مسئول این مراحل بسیار مهم و اساسی است که باید به فرزندانمان بیاموزیم و این فقط زمانی ممکن است که کامل در زندگی آنها من و شما درگیر باشیم .

به هر حال من و شما باید همیشه با مهر تایید و تصویب به دنبال عزیزان و فرزندانمان بدویم و کوشش کنیم هر کجا که کار خوب و جالبی را انجام می‌دهند ، با حمایت و تشویق خودمان ، خاطر آنها را آسوده و میل آنها را به پیشرفت و موفقیت افزون کنیم.

نکته درباره زندگی کودک

اگر فرزند ما ۴ یا ۵ ساله است با کندن عکس ها و یا مطالبی از مجلات به او فرصت بدهیم ، که حتی برای خودش کتابی داشته باشد کتابی که کتاب او هست نامش را می توانید پشت جلد ۶ بنویسیم . مطالب مختلف را از مجلات متفاوت جمع آوری کنیم و به او فرصت بدهیم که با کتاب ، با نوشته و عکس و با حوادث و وقایع مختلف و متفاوت آن هم به صورت تصویری و یا چاپی آشنا شود .

حتی در وقت گفتن داستان یا خواندن کتاب ، داستانی که می داند و یا کتابی را که قبلاً شنیده است را کمی تغییر بدهیم و یا حتی اشتباه کنیم و توجه او را به موضوع بیشتر جلب کنیم و وقتی که اشتباه ما را گرفت و یا به ما گفت که کجای کار را اشتباه می‌کنیم ، با شوخی و بازی او را تصحیح کنیم و نشان بدهیم که هیچ عیب و ایرادی ندارد که انسان اشتباه کند و مطلبی را فراموش کند یا مطلبی را جابجا بگوید و بعداً با شوخی و خنده از آن بگذریم.




در یک چنین شرایطی به فرزندمان باید فرصت بدهیم که با دوستان خودش تلفنی صحبت کند. این گفتگوی تلفنی به بچه ها کمک می کند که نوع دیگری از ارتباط انسانی را بیاموزند مخصوصاً تجربه ویژه‌ای را داشته باشند و به آنها باید کمک کرد ، یا آنها به ما کمک کنند که در پختن غذا و یا درست کردن غذا و ساندویچی که قرار است به مدرسه ببرد و یا به تفریح و پیک نیک ما را یاری کند .

گفتگوی تلفنی بچه ها

عکسهای آلبوم ها را باید آورد ، درباره افرادی که در آنجا هستند توضیحاتی داد ، مخصوصا اگر سن آنها از۴ یا ۵ سال گذشته برایشان بسیار جالب است بچه‌های ۶ یا ۷ ساله برخی از اوقات کنجکاوی عجیبی درباره کودکی پدر و مادر و زندگی آنها و روابط شان دارند.

این داستان‌ها را به درستی اما با آب و تاب فراوان می‌شود ، برای بچه ها توضیح داد بچه ها از تکرار آن لذت می برند از اینکه شما را در جایگاه و پایگاه دیگری ببرند ، غرق در تعجب و شادی و خوشحالی می شوند .

بنابراین می شود هر روز چند عکسی را از آلبوم آورد و یا حتی عکس ها را از بقیه فامیل یا دوستانی که دارید جمع‌آوری کرد و در اختیار داشت و درباره آنها سخن بسیار گفت بسیاری از ایده ها ، عقاید ، باورها و مطالب مهم را از طریق و خلال این گفتگوها می‌توان به فرزندمان منتقل کنیم.

فروشگاه الو کالا

منبع : دکتر هلاکویی


ممکن است در رابطه با مقاله تاثیر تلویزیون و بازی های الکترونیکی در زندگی کودک این مطالب هم علاقه داشته باشید:

 

این مطالب را هم حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
Exclamation Triangle Check code