مدیریت ، رهبری ، رشد کسب و کارهمه مقالات

تکنیک های کاربردی برای ایجاد روحیه تیمی در کارمندان

ایجاد روحیه تیمی

تشکیل تیم، یکی از مهارت های مهم مدیران اثرگذار است. توانایی ایجاد یک گروه موثر و کار کردن با آن یکی از الزامات کلیدی پیشرفت و همچنین یکی از ویژگی های برتری است که شرکت ها هنگام جستجوی مدیران توانمند، به دنبال آن هستند. توانایی ایجاد تیمی با عملکرد عالی برای موفقیت حیاتی است.

مدرسه عالی کسب و کار استنفورد در یک پروژه تحقیقاتی ۳۰ ساله ویژگی های لازم برای تبدیل شدن به مدیر ارشد یک سازمان های بزرگ را بررسی کرد. محققان دریافتند که مدیران ارشد شرکت های برتر مجله فورچون ۵۰۰، دو ویژگی مشترک دارند.

نخستین ویژگی توانایی اقدام صحیح در شرایط بحران بود. «وقتی کارها سخت می شوند، سرسختها پیش می روند». این استعداد که در ابتدای دوران کاریشان نمایان می شد، به آنها اجازه می داد تا از مشکلات و موانع دور شوند، به شکلی موثر با آنها کنار بیایند و در راستای دستیابی به اهداف شرکت حرکت کنند.

بازیکن تیم باشید

دومین ویژگی مشترک مدیران برتر توانایی ساخت تیم و کار کردن به عنوان بخشی از آن بود. وقتی این افراد کارشان را شروع کردند، هم تیمی های فوق العاده ای بودند و برای هر کاری داوطلب می شدند. آنها به سرعت جزو ۲۰ درصد اعضای برتر تیم قرار می گرفتند که ۸۰ درصد کارها را انجام میدادند.

بازیکن تیم باشید




در نتیجه ارتقا می گرفتند و نظارت و مدیریت سایر اعضای تیم به آنها سپرده می شد. وقتی به دلیل همکاری موثر با سایر اعضای تیم به نتایج بیشتری دست می یافتند، تعداد افراد تیمشان افزایش می یافت. در مراحل بعدی شغلی و به عنوان مدیران ارشد شرکت های برتر فورچون ۵۰۰، خود را در جایگاهی می یافتند که دهها هزار نفر با توانایی های مختلف زیردستشان کار می کردند.

اما از این مطالعات نتیجه دیگری هم حاصل شد: توانایی عملکرد صحیح در شرایط بحران آموختنی نبود و باید از درون فرد می جوشید؛ اما توانایی تبدیل شدن به بازیکن برتر تیم و ایجاد تیم هایی برای دستیابی به نتایج بزرگ، مهارتی آموختنی بود.

مهارت آموختنی

با انجام چند کار متوالی می توانید به رهبری عالی در تیم تبدیل شوید و روحیه تیمی ایجاد کنید.

نخست، دقیقا دریابید چه کسی هستید و چه می خواهید. نقاط قوت و ضعف خود را مشخص کنید.

اهداف کلی و جزئی شفافی برای خود و مسیر شغلیتان وسپس کلی و جزئی شفافی برای حوزه مسئولیت خود مشخص کنید. خوب خودت




دوم ، زمانی را اختصاص دهید و کاری که افراد باید در قالب تیم انجام دهند و دلیل آن را برایشان مشخص کنید. به خصوص اهداف و ماموریت تیم را از منظر کمک به بهبود زندگی دیگران تشریح کنید. این موضوع را به مفهومی الهام بخش تبدیل کنید تا افراد تمایل پیدا کنند عضوی از تیمی باشند که این نتایج را به ثمر می رساند.
پس از اتمام سخنرانی مدیر وال مارت در همایش سالانه این شرکت در سنت لوئیس با حضور ۲۵ هزار نفر از مدیران و کارمندان، با او ملاقات کردم. او ارزشها، چشم انداز، ماموریت و دلیل وجودی سازمانش را به دقت می شناخت. او گفت «ما در فروشگاههای وال مارت دقیقا میدانیم چه می کنیم. هدف ما ارائه بهترین مجموعه محصولات و خدمات با کمترین قیمت ممکن به مشتریان است تا پول بیشتری برای خرج کردن برای خانواده ها و فرزندانشان داشته باشند».

مهارت آموختنی

همه افراد از جای برخاستند و او را تشویق کردند. اشتیاق آنها برای کمک به بهبود زندگی مشتریان و خانواده های آنها نیروی محرک همه سازمان است.

بحث درباره ایده ها و به اشتراک گذاری آنها

ارتباط مستقیمی بین ارتباطات منظم و روحیه تیمی وجود دارد. هر هفته جلسات موثری با کارمندان خود برگزار کنید تا ایده هایتان را به اشتراک بگذارید و بفهمید هر کس مشغول انجام چه کاری است.

هر شرکت موفقی که میشناسم، مدام به دنبال بهانه ای برای دور هم جمع کردن افراد و ایجاد روحیه تیمی، انگیزه و ایثارگری در آنها است. خوب خودت

فروشگاه الو کالا

برای مثال، بانک «ولز فارگو» به این مشهور است که هر شعبه را تشویق می کند تا خیریهای انتخاب کند و همه اعضای شعبه کمکی هرچند کوچک به این خیریه کرده و از آن حمایت می کنند. این ایده در ایجاد روحیه تیمی بالا در شعب، بسیار موثر بوده تا حدی که اکنون ولز فارگو در شعبه مرکزی خود ۱۰۰ کارمند تمام وقت برای حمایت از این ابتکار دارد.

رویدادهای مهم را جشن بگیرید

موفقیت ها و پیروزی ها را با هدایا و معرفی افراد جشن بگیرید. کاری کنید که افراد احساس مهم بودن کنند. وقتی افراد را مورد تقدیر و بزرگداشت قرار می دهید، احساس فوق العادهای نسبت به خود و سایر اعضای تیم پیدا می کنند.

هماهنگی و سازگاری را ترویج دهید. دوستم کن بلانچارد که ۱۷۲ کارمند در سازمانش دارد خود را مدیر ارشد روحیه» می نامد. او می گوید کارش حصول اطمینان از این است که هماهنگی و شادی زیادی میان همه کارمندان حکم فرما باشد. این یکی از مهم ترین کارهایی است که می توانید به عنوان رهبر تیم انجام دهید.

رویدادهای مهم را جشن بگیرید

ما به کارمندان خود می گوییم که می خواهیم در کارشان شاد باشند. به آنها می گوییم «اگر نگرانی یا مشکلی دارید، نزد من یا یکی دیگر از مدیران بیایید تا آن را حل کنیم»؛ اما اگر ببینیم شخصی منفی یا ناراحت است و نمی توانیم او را راضی کنیم، تشویقش می کنیم که برود و جای دیگری کار کند. یک شخص ناراحت یا منفی در محیط کار می تواند رفتار دیگران را هم مسموم کند.

افراد را در جریان قرار دهید

افراد را در جریان همه مسائل روز شرکت که بر کارشان تاثیر می گذارد، قرار دهید. بگویید اقتصاد متغیر چطور بر میزان فروش و شغل آنها اثر می گذارد. بگویید تغییر کارمندان و پرسنل چطور بر شغل و فعالیتهای آنها اثر می گذارد. هرچه افراد بیشتر در جریان رویدادهای محیط کاری خود باشند به عنوان اعضای تیم مثبت تر و فداکارتر عمل می کنند.

سه سطح پیشرفت

سه سطح پیشرفت در زندگی کاری وجود دارد. نخستین سطح، «وابستگی» است؛ یعنی وقتی افراد از گفته های دیگران پیروی می کنند، تا محل کارشان و حقوق و مزایا تامین شود.

سطح دوم و بالاتر، «استقلال» است. فردی که در این سطح قرار دارد، به توانایی خود برای انجام کار و شناخته شدن به واسطه آن ایمان دارد.

سومین سطح پیشرفت، «وابستگی متقابل» است که از همه سطوح بالاتر است. در این سطح، هر شخص برای انجام کاری که به تنهایی از عهده یک نفر ساخته نیست، با دیگران همکاری می کند.

یکی از راههای ترویج ویژگی مثبت استقلال در نظر گرفتن جوایزی برای موفقیت های فردی است.

موفقیت های فردی

روش ترویج وابستگی متقابل نیز در نظر گرفتن جوایز گروهی یا پاداشهایی است که بر مبنایی خاص میان اعضای تیم تقسیم شود. این جوایز میتواند شامل تقسیم سود کار، پرداخت اضافه حقوق و حتی برگزاری جشن ها ، مهمانی ها، دادن مرخصی، گردش با افراد شرکت و مواردی از این دست باشد. هر چه افراد تیم را بیشتر دور هم جمع کنید تا با روحیه ای هماهنگ با هم گفتگو و کار کنند، مثبت تر و با انگیزه تر می شوند و تعهد بیشتری به شرکت و دستیابی به اهداف آن خواهند داشت.

منبع : برایان تریسی


ممکن است در رابطه با مقاله تکنیک های کاربردی برای ایجاد روحیه تیمی در کارمندان این مطالب هم علاقه داشته باشید:

💡تاثیرات مهم طوفان فکری در رشد کسب و کار

💡نکات کلیدی درباره فرآیند استخدام نیرو

💡واگذاری کارها ، کلیدی ترین مهارت یک مدیر

💡همچنین شما میتوانید از ویدئو های آپارات خوب خودت دیدن فرمایید و مطالب مرتبط مورد نیاز خود را در آن بیابید.

 

این مطالب را هم حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
Exclamation Triangle Check code