مسائل کودکان و نوجوانانهمه مقالات

راهکارهای کاربردی برای آزادی به جای کنترل کودک

برای آشنایی با تاثیرات آزادی به جای کنترل کودک مقاله زیر را پیشنهاد می دهیم

آزادی به جای کنترل کودک

قرار است که ما کنترل را رها کنیم و به آزادی برسیم که جابه جا شدن کنترل به آزادی است.
به این معنا که ما در طول تاریخ،به خاطر ویژگی های روانی و محیط اجتماعی،همیشه مایل بودیم،دیگران و یا عزیزانمان را کنترل کنیم،اما آنها تمایل چندانی به این کنترل نداشتند.
اما دلیل اصلی، تمایل بعضی به کنترل این است که نگران حوادث بد و یا اتفاقات نامناسب هستند.
به همین علت در بسیاری از موارد وحشت ما از اینکه مبادا عزیزانمان با مسئله و مشکلی روبرو شوند، ما را به سمت کنترل می کشاند.

آزادی به جای کنترل کودک
اثرات کنترل کردن کودک

متأسفانه با کنترل،ما کودکانمان را نادان و ناتوان نگه میداریم.
در نتیجه امکان گرفتن تصمیم درست را از آن ها می گیریم.
آنچه که اهمیت دارد این است که،روزی که ما وحشتی از حوادث بد داریم،نشان دهنده نظر ما درباره بد بودن و خوب نبودن دیگران،نه تنها غریبه ها و بیرون، که حتی آشنایان و درون می باشد.
تا آنجا که متاسفانه برخی از اوقات این وحشت به جایی می رسد که ما از اینکه فرزندانمان را به همسرمان واگذاریم و برویم،نگران و ناراحت هستیم.
به همین دلیل در دنیای امروز گفته شده من و شما باید به جای کنترل به آموزش دست بزنیم ،و با محافظت و مراقبت از راه دور به فرزندانمان فرصت آزادی و عمل بدهیم.
متاسفانه درباره ی این موضوع بسیار اساسی و عمیق و پیچیده یعنی مفهوم آزادی،که شاید پیچیده ترین، مشکل ترین و در عین حال جالب ترین موضوع علمی و فلسفی می باشد،قالب ما برداشتها و قضاوتها یی داریم که با واقعیت یکی نیست.
روزی که مفهوم آزادی را به معنی بی بند و باری و یا بی قانونی یکی دانستیم،آن زمانی که آزادی را به معنی اینکه هر کس هر کاری دلش خواست می تواند انجام دهد،نگاه کنیم،.
معلوم است که در یک چنین شرایطی، وحشت ما را می گیرد و کنترل را موجب می شودو حال آنکه آزادی در تحلیل نهایی،به معنی انتخاب قانون درست،انتخاب قید و بند درست و به معنی حتی انتخاب زندان درست است. آزادی،سبب خواهد شد که من حد و حدودی را که لازم است بدانم و رعایت کنم.

آزادی به جای کنترل کودک

این مطالب راحتما بخوانید:




 💡دو نکته مهم درباره محبت و پذیرش جنسیت کودک

 💡به جای فرماندهی مشورت با کودک را انتخاب کنید تا رشد کند

به عنوان مثال:
قالب اوقات گفته میشود که ما آزادی رفت و آمد داریم. مقصود از آزادی رفت و آمد این نیست که ما هر کار دلمان خواست می توانیم بکنیم.
یا اگر آن را در خصوص رانندگی بدانیم،معنای این حرف حتماً چنین نیست که هیچ قاعده و قانونی وجود ندارد!.
بلکه معنای آزادی رفت و آمد از طریق وسایل نقلیه در شهر،به این معنا است که اولاً بیش از نودوپنج درصد شهر دور از دسترس من و شما است.
و فقط چند درصدی به عنوان جاده و راه انتخاب شده اند. دوم در این جاده و راه ده ها بلکه صدها قاعده و قانون گذاشته شد،که ما باید آن را رعایت کنیم. تازه کسی که پشت فرمان می نشیند،باید به مرحله ای از توانایی و مهارت رسیده باشد،تا بتواند این کار را انجام دهد.
بنابراین وقتی که سخن آزادی رفت و آمد و یا آزادی استفاده از وسایل نقلیه به جهت رفت و آمد هست،
سخن بی قانونی است،نه نا آگاهی است و نه بی بند و باری است،.
بلکه رعایت اصول و قوانین و قواعد است.
اما چون این اصول و قواعد و قوانین،نه به خاطر جانبداری از کسی،نه به خاطر خوش آمد دیگری و نه بر اساس فرمان و دستور آمده،.
و فقط و فقط قوانینی هستند که کشف شده اند و بعدا از این قوانین کشف شده،اعلان شده اموزش داده شده،مردم نیز احساس آزادی می کنند و کسی گله و شکایتی در حد کلی و عمومی آن نخواهد داشت.
بنابراین آن زمان که صحبت از آزادی است،هدف و مقصود این نیست که فرزندان را رها کنیم تا هر کاری که مایلند ،انجام دهند.
بلکه معنایش این است که قواعد و قوانین رشد و تکامل کودک را بشناسیم . با شرایط وموقعیت او آشنا شویم.
روابطی را که باید تنظیم و تعدیل کرد،به وجود بیاوریم وان را رشد بدهیم تا از این طریق بتوانیم آنچه را که نامش آزادی است را به فرزندانمان عرضه کنیم.
سپس وقتی که صحبت از آزادی است،معنایش رعایت قانون درست است.

آزادی به جای کنترل کودک

همچنین شما میتوانید در صفحه دوره آموزشی تربیت فرزند مطالب صوتی و ویدئویی رایگان کاربردی را مشاهده کنید و در صورت تمایل در دوره شرکت کنید !




قانونی که با آگاهی و مشورت و رسیدن به توافق به دست آمده و افراد می دانند که با اجرای آن،نه تنها آزادی بیشتری دارند بلکه می توانند در زمینه های دیگر هم، آنچه را که مایل هستند ،انجام بدهند.
به همین دلیل شرایط اصلی و اساسی آزادی در این است که با استفاده از حق انتخاب و اختیار،نه تنها بتوانم کارهایی را انجام بدهم،بلکه آزاد تر بشوم.
هر زمان که از آزادی خود یا انتخاب و اختیار خود استفاده کردید و گرفتار تر شدید و در زندان دیگری رفتید ،بدون تردید،آنچه که انجام داده اید، آزادی نبوده است.
اگر در کودکی،آزادی در محیط خانه به گونه ای که توضیح داده شد،وجود داشته باشد،کودک ما نه تنها به آزادی دسترسی پیدا می کند،.
بلکه به آزادی می رسد و نه تنها آن را برای خودش می خواهد،بلکه برای دیگران هم خواهد خواست.
زیرا با یک واقعیت روبرو می شود و آن این است که زندانبان از زندانی، زندانی تر است.
زندانی حداقل فرصت آرامشی و آسایشی و در شرایط عادی خوابی خواهد داشت،اما زندانبان حتی لحظه ای آرام ندارد،برای اینکه باید مواظب زندانی باشد.
متاسفانه در طول تاریخ بسیاری از مردم دل خوش به این داشته اند که زندانبانند و زندانی نیستند و حال آنکه بیشتر زندانبانان از زندانی،زندانی ترند.
و متاسفانه با وضع قوانین و یا نوعی کنترل در زندگی،به جای اینکه خود و دیگران را آزاد و آزاده کنیم،گرفتار خواهیم کرد.

آزادی به جای کنترل کودک
به همین جهت است که در محیط خانه با آگاهی،با مشورت با تفکر و با توجه به شرایط و موقعیت باید قواعد و قوانینی وجود داشته باشد که کودک را در مسیر رشد،توسعه و تکامل ببرد.
در حالی که به او احساس آزادی و آزادگی می دهد،راه را برای فعالیت های بعدی او نیز فراهم کند.
به هر حال موضوع آزادی و آزادگی در انسان شاید از نظر بسیاری،اصل و اساس است تا جایی که حتی عشق و محبت را فرزند این آزادی دانسته اند.
به امید آن که من و شما در محیط خانه آنچه را که آزادی واقعی و حقیقی است را اعمال و پیاده کنیم، تا انتظار آن را در محیط اجتماعی و روابط انسانی هم داشته باشیم.

منبع:دکتر هلاکویی

این مطالب راحتما بخوانید:

 💡چگونه به جای قدرت،محبت به کودک خود هدیه بدهیم؟

فروشگاه الو کالا

 💡چگونه وقتی با اشتباه کودک روبرو شدیم رفتار کنیم؟

 

این مطالب را هم حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
Exclamation Triangle Check code