فروش و بازاریابیمدیریت ، رهبری ، رشد کسب و کارهمه مقالات

روش مدیران موفق برای حل مسئله چیست ؟

حل مسئله سیستماتیک

نوابغ ویژگیهای خاصی دارند که در طول سال ها در افراد بسیار باهوش دیده شده است. یکی از این ویژگی ها داشتن رویکردی منطقی و سیستماتیک به همه مسائل است.

این روش قدرتمند سعی می کند تا حد ممکن احساسات را از فرایند حل مسئله خارج کند. به این ترتیب حل کننده مسئله مجبور می شود تصویر واقعی تری از مسئله ارائه دهد و گام به گام به حل آن بپردازد.

روش سیستماتیک حل مسئله ۹ گام دارد

فرض یک راه حل منطقی

در گام اول باید راه حلی منطقی برای هر مسئله، مشکل یا هدف در نظر بگیرید. دیدگاه شما نسبت به یک مسئله در ابتدای کار باعث می شود خلاقیت خود را آزاد کنید یا آن را محصور نگه دارید. به هر مسئله یا مشکل طوری نگاه کنید، انگار راه حلی منطقی و عملی برای آن وجود دارد.

یک راه حل منطقی

یکی از اهداف شما به عنوان متفکر خلاق این است که در طول فرایند تفکر خلاق تا حد ممکن آرام و بی احساس باشید.




استفاده از زبان مثبت

گام دوم همانطور که قبلا توضیح دادم استفاده از واژگان مثبت برای تعریف مسئله یا مشکل است. به جای آنکه پیشامدی را مشکل بنامید، از واژه شرایط استفاده کنید. «مشکل» شرایطی منفی به وجود می آورد و ذهن احساسی را فعال می کند، ولی «شرایط» خنثی است و کمک می کند تا آرام و بی طرف با مشکل روبه رو شوید.

حتی بهتر است به جای «مشکل» از واژه «چالش» استفاده کنید. چالش چیزی است که با آن مواجه می شوید و بهترین آنچه در وجودتان است را استخراج می کند، در حالی که مشکل، مانع یا شرایطی منفی است که موجب اضطراب یا ناامیدی می شود.

استفاده از زبان مثبت

بهترین واژه، «فرصت» است. هرگاه شرایطی که با آن مواجه میشوید را چالش یا فرصت به حساب آورید، قابلیت هایی را می بینید که تاکنون محبوس یا مبهم مانده بودند.

آن را به وضوح تعریف کنید

در گام سوم شرایط را به وضوح تعریف کنید. شرایط دقیقا چگونه است؟ تشخیص دقیق، نیمی از درمان است. وقتی درباره شرایطی سخت با افراد گروه صحبت می کنید، تعریفی از شرایط را که همه با آن موافق هستند روی وایت برد یا کاغذ بزرگ بنویسید.




مسئله ای خوب تعریف شده باشد و به عنوان چالش یا فرصت گفته شود، پس از مطرح شدن به سرعت قابل حل است.

شرایط را تشخیص دهید

گام چهارم بپرسید «دلایل احتمالی وقوع این شرایط چیست؟» درست . . که مجموعه ای از آزمایش ها را برای تشخیص بیماری یا درد انجام می دهد، وظیفه مدیر در گام اول تعیین علت مسئله است.

شرایط را تشخیص دهید

در بسیاری از شرایط، عامل مشکل زا رویدادی است که فقط یک بار اتفاق می افتد و نیازمند تغییر گسترده در کارها و فعالیتهای کل سیستم نیست.
البته گاهی مشکل سیستماتیک است و باید روش کسب و کار در آن حوزه را بطور کامل تغییر دهید.

گسترش احتمالات

در گام پنجم بپرسید «همه راه حل های ممکن کدامند؟» ارتباط مستقیمی بین تعداد راه حل های ممکنی که برای یک شرایط مشکل زا دارید و کیفیت راه حلی که در انتها ارائه میدهید، وجود دارد.

فروشگاه الو کالا

در بخش سیستماتیک و تحقیقی فرایند حل مسئله و قبل از رسیدن به مرحله تصمیم گیری باید بیشترین راه حل ممکن را ارائه کنید. البته اقدام نکردن هم یک راه حل است.

تصمیمی بگیرید

گام ششم تصمیم گیری است. معمولا اگر پنج گام اول را به شکلی آرام و منطقی انجام دهید، تصمیم ایده آل نیز به شکلی منطقی مانند سرشیر روی شیر آشکار خواهد شد.

تصمیمی بگیرید

در اغلب موارد، هر تصمیمی بهتر از بی تصمیمی است. اگر منتظر اطلاعات بیشتر هستید و نمی توانید در لحظه تصمیم بگیرید، مهلتی برای تصمیم گیری نهایی تعیین کنید. اجازه ندهید شرایط مشکل زا بدون هیچ راه حلی معلق بماند.

فرد مسئول را مشخص کنید

گام هفتم واگذاری مسئولیت های خاص است. چه کسی قرار است انجام دهد و تا چه زمانی؟ معیاری برای راه حل تعریف کنید تا همه به وضوح بدانند آیا به راه حل دست یافته اند یا نه.

تعیین مهلت و اقدام

گام هشتم تعیین مهلت است. تصمیم بدون مهلت فقط یک بحث بیهوده است. با همه اعضا درباره زمانبندی راه حل و نحوه اجرای آن به توافق برسید.

گام نهم اقدام سریع است. فورا راه حل را اجرا کنید. در تحلیل نهایی، اقدام بسیار مهم است. هر چه سریع تر اقدام کنید، سریع تر بازخوردهای سازنده ای دریافت می کنید که کمک می کند شرایط را تغییر دهید و اقدامات موثرتری انجام دهید.

تعیین مهلت و اقدام

هدف فرایند حل مشکل این است که خود و اطرافیانتان را برای اقدامات مثبت و سازنده و دستیابی به نتایج خاص و مطلوب آماده کنید. اگر اقدام نکنید، همه تلاشتان برای تفکر خلاق فقط یک بازی هوش است

هر راه حل خوبی نه تنها یک برنامه عملی دارد، بلکه یک برنامه بررسی کنترل و آزمون هم دارد تا بتوانید میزان اثربخشی آن را مشخص کنید

روش مدیران برتر

در طول دوران کاری خود که با بیش از ۱۰۰۰ شرکت بزرگ در سرتاسر دنیا کار کردم، این فرصت را داشتم با مدیران بلند پایه بسیاری ملاقات کنم که اغلب میلیاردر و مولتی میلیاردر بودند و توانستم روش برخورد آنها با یه مشکل بزرگ یا بحران در شرکت را ببینم.

فهمیدم رهبران برتر هنگام مواجهه با مشکلی که سایر افراد را ناراحت و عصبانی می کند، کاملا آرام هستند. خوب خودت

ذهن خود را آرام شفاف و بی طرف نگه دارید تا بتوانید با شکست یا مشکلی و کنار بیایید. از گام های ارائه شده در این فصل پیروی کنید تا زمانی که در وجودتان نهادینه شوند. آن وقت است که از کیفیت راه حل ها و تصمیمات خود شگفت زده می شوید.

تمرین های عملی

۱. بزرگترین مسئله با چالش کاری که در حال حاضر با آن روبه رو هستید، چیست؟ آن را به وضوح تعریف کنید.

۲. فهرستی از هفت کار مختلفی که می توان برای حل این مسئله یا از میان برداشتن این مانع انجام داد را تهیه کنید، از جمله اینکه هیچ کاری انجام ندهید.


ممکن است در رابطه با روش مدیران موفق برای حل مسئله چیست به این مطالب هم علاقه داشته باشید:

این مطالب را هم حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
Exclamation Triangle Check code