فروش و بازاریابیهمه مقالات

چگونه بر طبق نوع شخصیت مشتری با آن رفتار کنیم

تشخیص نوع شخصیت از پشت تلفن :

اولین نوع شخصیت ، شخصیت مشتری دقیق : این شخص خوش بین ،پژوهش محور، متوجه جزئیات ،مورد تایید، مسلط بر خود ،حقیقت گرا ،خاص، تحلیلگر، موشکاف ،پای بند به آیین‌نامه، مستحکم و خرده گیر است.

این مشتری ها باید از تصمیم هایی که می گیرند و پیامد های آن خاطر جمع باشند به همین دلیل به دقت تجزیه و تحلیل می‌کنند و هرگز بر اساس تاثیر شما و احساسات غریزی تصمیم نمی گیرند.

چون دقیق هستند و باید درست تصمیم بگیرند و هرگز از امیال آنی پیروی نمی کنند و همواره به دنبال اطلاعات بیشتر هستند .بعد از تلفن ،شما حتی اگر قادر شوید که به یک توافق آزمایشی هم برسید، از شما یک طرح رسمی را می‌خواهند دریافت کنند.

در صورت تحت فشار قرار گرفتن از جانب شما برای تعیین قرارداد از شما دوری می کنند . و سخت ترین نوع مشتری ها برای فروش تلفنی هستند حتی اگر همه موانع را برداشته باشید ،میخواهند پیشنهادی کتبی را ببینند.

تشخیص نوع شخصیت از پشت تلفن




با پست الکترونیکی( به جهت حقایق ) موافق تر از مواجهه رو در رو هستند مشتریان وظیفه‌شناس و دقیق هستند .پس از قبل برای تماس تلفنی قرار بگذارید . مهارتهای فنی برای آنها ارزشمند است مثل سخت افزار ، رایانه ، حسابداری و امور مالی و در این گونه فعالیت‌ها اکتیو هستند اغلب به خاطر دانشی که دارند مورد مشورت قرار می گیرند ولی در تصمیم گیری های مهم از رجوع به نماینده ای از شرکت اجتناب میکنند .

این گونه مشتری ها پشت تلفن هیچ احساسی بروز نمی دهند .برای این افراد از نشان دادن اشتیاق زیاد خودداری کنید . سبک تماس شما سنجیده و ظریف باشد این مشتری ها بعد از سوال شما سکوت می‌کنند به قدری که ممکن است باعث ناراحتی شما شود.

این مشتری ها به وقت بیشتری برای پردازش اطلاعات نیاز دارند و به تخصص خود افتخار می‌کنند و گاهاً تخصص دیگران را قبول ندارند. این افراد از نظر شخصیتی تا حد زیادی صداقت و تعادل دارند هرچند آهسته تصمیم می گیرند، اما قابل اعتماد اند. اغلب مانند زنبور کارگر هستند بیشتر از حد کار می کنند و کمتر در کانون توجه هستند .

راهکار برای مواجهه با این مشتری ها :

شاید معامله کردن با مشتری دقیق مشکل باشد، اما ناممکن نیست .مثلاً هنگام مکالمه تلفنی با شما ،یک صفحه پاورپوینت یا اطلاعات را روی وب سایت شرکت شما مشاهده می کنند ، اشتباه معمول فروشنده ها در مورد این افراد به این شکل است که اجازه نمی دهند مشتری وقت خواندن و مطالعه آن چیزی را که آنجا می بینند داشته باشند.

راهکار برای مواجهه با این مشتری ها




چه اشتباه بزرگی!!!!؟

اگر توانستید توجه او را جلب کنید که وب سایت شما را ببیند و بطور کامل اطلاعات آنجا را کشف کند ،توانستید مشتری را به دست بیاورید اینجاست که مشتری خودش را مجاب می‌کند که از شما خرید کند.

پس ساکت باشید و اجازه بدهید مشتری به مطالب روی وب‌سایت شما نگاه کند .باید صبور باشید .گاهی سکوت او نشانه خوبی است مشتری دقیق در مقام متخصص، شما یا محصولاتتان را در جلسات تصمیم‌گیری توصیه نمی کند مگر این که تعداد زیادی دلیل و پشتوانه برای به اثبات رساندن این توصیه داشته باشد

مشتری دقیق با ابراز اشتیاق به محصول که مطمئن نمیکند، موقعیت خودش را به عنوان یک متخصص به خطر نمی اندازد.هرگز غافلگیر کردن این مشتریان با درخواست تماس، کارساز نیست .

پس بهتر است برای تعیین قرار ملاقات و اعلان ماهیت تماس از قبل به آنها نامه الکترونیکی بفرستید .و اگر خود شما از نظر شخصیتی با آنها متفاوت هستید آهسته حرکت کنید و در عین آمادگی گامی هوشمندانه و ظریف بردارید و اشتیاق یا هرگونه رفتار که باعث عدم انعقاد قرارداد شود از خود نشان ندهید.

فروشگاه الو کالا

راهکار برای مواجهه با این مشتری ها

قبل از تماس با مشتری دقیق حقایق و آمار صحیح را در دسترس داشته باشید به همه پرسش‌های او پاسخ کامل دهید و اگر سریع نمی توانید پاسخ بدهید، در صورت لزوم تماس خود را قطع کرده و در زمان بهتری زنگ بزنید و پاسخ مشتری را بدهید از تعمیم دادن و شاهد آوردن برای این گونه مشتریها جداً خودداری کنید.


ممکن است در رابطه با مقاله چگونه بر طبق نوع شخصیت مشتری با آن رفتار کنیم این مطالب هم علاقه داشته باشید:
;

این مطالب را هم حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
Exclamation Triangle Check code