مسائل کودکان و نوجوانانهمه مقالات

قدرت عشق بالاترین احساس انسانی را دست کم نگیرید!

برای دانستن قدرت عجیب عشق بالاترین احساس انسانی مقاله زیر را مطالعه فرمایید

heart full outline تعریف عشق به زبان ساده :

عشق  بالاترین احساس انسانی علت خلقت است. عشق مکانیزم و مسیر خلقت است. عشق بدون تردید هدف و نهایت خلقت است.

زیرا هر توضیح فلسفی دیگر به دلیل چگونگی و چرایی جهان، اگر غیر از عشق باشد،به جایی و سامانی نمی رسد.

بنابراین به راحتی می شود گفت که عشق، اساس است اما وقتی که به انسان می‌رسیم و عشق را از آسمانها و از عرش بر روی فرش می آوریم، مفهوم عشق، بالاترین احساس انسانی است.

بعداً خواهیم دید عشق هنری است که باید آموخته شود هنری است که باید شرایط و روابط مناسب به جهت رشدش و بعدا ابراز و ادراک یا پذیرشش فراهم شود.




به هر حال عشق بالاترین احساس انسانی و برترین احساس انسانی و بالاترین رابطه ی میان دو انسان است.

ترجیح می‌دهم که لغت عشق را فقط برای رابطه انسانی، به دلایل بسیاری که مایه ی ژنتیکی، مایه ی طبیعی و روانی و اجتماعی دارد، به کار ببرم.

به نظر در خانه‌ای که بین پدر و مادر این عشق و محبت وجود دارد، زمینه ای فراهم می شود که کف این خانه محکم و استوار باشد.

قدرت عشق بالاترین احساس انسانی را دست کم نگیرید!

عشق بالاترین احساس انسانی در این تعریف و تعبیر به معنی محبت فوق العاده اختصاصی و ویژه و یکه خواه تنهایی است که بین زن و مرد وجود دارد و بچه ها نه تنها شاهد این روابط بلکه با تمام وجودشان این ارتباط پدر و مادر را حس و احساس می‌کنند و با آن خوشحال و شاد هستند بنابراین کف این خانه، عشق بین پدر و مادر است.




محبت:

محبت به معنی رابطه ی خوب انسانی است.رابطه ای که مبتنی است بر دوستی و صمیمیت رابطه ای که قرار است ما با همه داشته باشیم و آن زمان که به کسی نزدیک میشویم،این محبت را به صورت دوستی و یا رفتار دوستانه داشته باشیم.

بنابراین در خانه علاوه بر عشق میان پدر و مادر،محبت اصل و اساس است و مقصود از محبت این است که همه به گونه ای مهربان و خوب، همیشه و همه جا با هم رفتار می کنند،.

نه فقط رابطه ی پدر و مادر با فرزند،بلکه رابطه ی فرزند با پدر و مادرو رابطه ی خواهران و برادران با هم و حتی برتر و بالاتر، رابطه ی خویشاوندان و دوستان.

عشق

ما در طول تاریخ یک بدن فیزیکی بیشتر نداشتیم یعنی بدنی داشتیم که فیزیکی و مادی بود و مسئله اصلی زنده ماندن و زنده بودن بوده بنابراین در طول تاریخ مسئله زنده بودن یا زنده ماندن، اساس رفتار انسان و نیاز او بوده است.

فروشگاه الو کالا

بدن روانی:

طی ۱۰۰- ۲۰۰- ۳۰۰ سال گذشته در برخی از جوامع و میان برخی از افراد، بدن روانی دیگری پیدا شده است،یک بدن که ویژگی های خودش را دارد.

به همین علت آسیب و گرفتاری آن می‌تواند بدن دیگر را که هم اکنون در هم آمیخته شده، دچار اشکال کند.

ما در طول تاریخ فرصتی جز رفع نیازهای فیزیکی و مادی نداشتیم و تازه در این کار هم موفق نبودیم و نمی شدیم.

اما وقتی که به مسئله انسان امروز می رسیم در بیشتر نقاط جهان، بدن روانی من و شما احتیاج به نوعی ارتباطات دارد که اساس این بدن روانی محبت است.

بنابراین در خانه ای محبت است که دشمنی با هیچکس در این خانه جایی نداشته باشد.

درست مانند قلب من و شما یا مغز من و شما که هیچ وقت نمی تواند حتی به اندازه ی سرسوزن یک عامل مختلف و متفاوت را داشته باشد در غیر این صورت موجب مرگ و نابودی و گرفتاری های جدی من و شما است در هیچ خانه ای نمی توان مدعی شویم که محبت وجود دارد، اما دشمنی است.

دشمنی بین پدر و مادر،دشمنی و اختلاف جدی بین خواهر و برادر و یا دشمنی با خانواده ی پدر و یا خانواده مادر (از جانب هر کدام از زن و شوهر و یا بچه ها).

اساس اصلی و اساسی محبت در خانه این است که، بچه ها احساس کنند در یک جای محدودی،در یک جزیره ای که فقط اختصاص به خود آنها دارد، هستند و با چنین احساس خوب و محبتی زندگی می‌کنند.

بنابراین زمانی می‌توانید بگویید که در خانه ی شما محبت وجود دارد که هیچ دشمنی ای با خاله و عمه، با دایی و عمو، با پدربزرگ و مادربزرگ از جانب هیچ کدام از اعضای خانواده نباشد.

زیرا این بدن روانی نه تنها از خانه ی شما و عزیزان شما تشکیل شده،بلکه از خویشاوندان شما نیز تشکیل شده دست فرزند شما،پدربزرگ و مادربزرگش می باشد پای فرزند شما عمو و دایی او خواهد بود. بنابراین هر گونه حمله به آنها،دشمنی با آنها، مخالفت با آنها، مبارزه ی با آن ها، دقیقاً دشمنی و مخالفت با فرزند خودتان است.

عشق بالاترین احساس انسانی

تجاوز روانی:

سالهای سال در محیط علم و دنیای دانش، مشاهده می‌شد افرادی هستند که تمام علائم تجاوز جنسی را نشان میدهند.

حتی در خصوص دختران نیز تمام ۱۵ علامتی را که به عنوان علامت تجاوز جنسی در کودکی هست را، بسیاری از خانم ها نشان می دهند.

ولی هرچه کودکی آنها را کند و کاو و جستجومی کردند،به هیچ نتیجه ای نمی رسیدند،زیرا هیچ علائمی از تجاوز جنسی نبود.

بالاخره بعد از مدت ها معلوم شد که اینها کسانی بودند که بدن روانی شان مورد تجاوز قرار گرفته است.

یعنی این بدن روانی بوده که پسر و دختری،دوست پدر و مادر شده اند.

یعنی پدر و مادر با آنها دردودل می‌کردند و از مسائل و مشکلات شخصی و احساسی و عاطفی که خودشان با آنها سخن می گفتند.

lamp به یاد داشته باشیم:

پدر و مادر همیشه باید دوست فرزندان و عزیزانشان باقی بمانند، اما هیچ وقت قرار نیست فرزندان‌شان را به عنوان دوست،به عنوان کسی که مطالب را با آنها در میان می‌گذارند یا درد دل می کنند، بشناسند.

رابطه ی پدری و مادری اجازه چنین کاری را نمی دهد بنابراین وقتی در خانواده‌ای، پدر و مادر این فرزند یا آن فرزند را به عنوان دوست می گیرند و با او صحبت‌هایی می‌کنند،که با دوست هم سن و سال خودشان از مسیر دوستی صحبت می‌کنند،به فرزندان آسیب می زنند.

دوم وقتی که پدر و مادر با عمو و دایی می‌جنگند، روزی که خاله و عمه را از خانه بیرون می کنند،در حقیقت آنجاست که این تجاوز روانی اتفاق می افتد.
به همین علت است که نامش این است: (من به نوعی و به گونه ای فرزندم را مورد تجاوز قرار دادم).

بنابراین در هیچ خانه‌ای محبت نخواهد بود، اگر در این خانه دشمنی و کینه با هر کس دیگری هست و یا مطرح است، به ویژه آن کسانی که کودک، آنها را به عنوان اعضای وجود خودش می شناسد.

ذهن

همین جاست که حتی شبکه ی دوستان فرزند شما اهمیت دارد برخی از اوقات مخالفت یا جنگ با یک دوست فرزندتان، می تواند کاملاً به فرزندتان آسیب بزند.

بدون تردید حتی در بزرگسالی،وقتی که حتی با همسر او بچه های او،به جدال می پردازید،به او آسیب می زنید ممکن است که من با دوست فرزندم، موافقتی نداشته باشم یا او را برای فرزند مفید و مناسب ندانم،اما راههای دیگری به جهت این تغییر و تصحیح هست تا مخالفت و دشمنی.

بنابراین در خانه ای که دشمنی و کینه هست،سخن از محبت نمی توان گفت،حتی اگر این دشمنی و کینه با بدها و بدی ها باشد این خانه ،این قلب، این مغز جایگاه هیچ چیز اضافی و متفاوت را به هیچ شکل و فرمی ندارد.

مطلب دیگری که در چارچوب محبت می‌باشد این است که در این خانه قدرت نقشی نداشته باشد در خانه ای که فرمان داده می‌شود تنبیه وجود دارد و بچه ها وحشت می‌کنند صحبت از محبت عجیب و غریب است.

محبت همیشه بهترین جایگزین برای قدرت بوده است در مقاله
چگونه به جای قدرت،محبت به کودک خود هدیه بدهیم؟ راهکارهای مفیدی ارائه شده است .

عشق بالاترین احساس انسانی

مهر و کین:

چگونه من می توانم معتقد باشم که رفتار من با شما دوستانه و مهربانانه است اما شما یا من، از همدیگر وحشت داشته باشیم؟ یا من و شما بتوانیم همدیگر را تنبیه کنیم؟

متاسفانه ترکیب این دو که رابطه ای به عنوان مهر وکین را به وجود آورده است، هیچ وقت بو و معنای محبت را ندارد.

در نتیجه در خانه‌ای محبت است که من در این خانه خاطرم آسوده باشد که دشمنی با هیچ کس نیست و از طرف دیگر قدرتی نیست و فرمانی صادر نمی شود و ما مجبور و محکوم به انجام آن بدون توجه به اینکه خواسته و یا احتیاج ما چه هست، نخواهیم بود.

نوازش:

میدانیم وقتی که کودک به دنیا می آید، نوازش خودش را به نوعی آغاز میکند با مکیدن شصت خود به نوعی نوازش را به من و شما هشدار می دهد.

در شکم مادر از چهار ماهگی به بعد دختر و از حدود پنج ماهگی به بعد پسر،این نوازش را با خودش آغاز می کند من و شما نیز به این نوازش احتیاج داریم.

عشق بالاترین احساس انسانی

این نوازش است که سبب می شود روابط درونی و بیرونی ما رشد کند کودک باید همیشه با این نوازش همراه باشد در آغوش مادر یا پدر باشد. وقتی که مادر به او شیر میدهد به چشمان او خیره شود با کلامی آهسته و نرم با او سخن بگوید نورکمی‌ باشد گرمای بدن مادر، بوی مادر، صدای قلب که او ماه هاست با او آشنا بوده،همه و همه این نوازش را دارد همچنین دست و پای کودک را باید نوازش کرد.

حتی توصیه می شود فقط و فقط یک پوشش کمی مادر و نوزاد داشته باشند و بعد در کنار این حالت،اجازه ی این برخورد پوست را بدهند می دانیم در دخترها بیش از ده برابر این پوست حساس تر و به این ارتباط محتاج تر هستند این ارتباط پوستی است که سلامت روانی را موجب می شود.

بیخود نیست که در جهان،کودکان دو ساله ی کشور اوگاندا،سالم ترین بچه ها نه فقط از نظر احساسی و عاطفی بلکه از نظر رشد ادراکی هستند.

علت این است که مادران از همان بدو تولد این بچه‌ها را تقریباً عریان یا نیمه عریان به بدن خودشان و لباسی که به تنش می‌کنند، می بندند و حرکت می کنند.

امروزه می دانیم که این نوازش برای انسان زندگی می آفریند.

عشق بالاترین احساس انسانی

lamp به یاد داشته باشیم:

متاسفانه نبودن نوازش، یا من و شما را آنچنان تشنه ی نوازش و ارتباط با دیگران و گدایی محبت و دنبال عشق دویدن می کند،که تمام زندگی ما را به نوعی در اختیار می گیرد.
و یا احتمالاً ما همه را رد و نفی می کنیم و خودمان را بی نیاز و آزاد از همه ی این ارتباطات می دانیم و از هر نوع نزدیکی، از هر نوع دوستی،پرهیز می‌کنیم و آن را یک دروغ،یک فریب،یک بازی میدانیم.

علت این است که در کودکی از آن محروم بودیم و یا کسانی که مدعی مهر و محبت به ما بودند،چون ما را نوازش نکردند و یا تنبیه کردند،به این نتیجه رسیدیم که محبت با خودش تنبیه و درد دارد،بنابراین از آن فراری هستیم.

در نتیجه اگر بزرگسالانی هستند که یا بیش از حد به این نوازش توجه می‌کنند و اهمیت می‌دهند و یا اصلاً چنین نوازشی را نمی خواهند و یا از عشق و دوستی و محبت و نزدیکی، وحشت دارند، غالباً به خاطر نبودن این نوازش در کودکی است.

زوج

check circle مثال:

در یک آزمایشگاه دو گروه موش آزمایشگاهی مورد تجربه ی پزشکان برای معالجه ی بیماری شبیه سرطان قرار گرفتند و به چند گروه از این موش ها در جاهای مختلف داروهای یکسانی را داده بودند بعدا متوجه شدند یک گروه از موش ها بهبودی بیشتری پیدا کردند در حالی که دو گروه موش ها شبیه و مانند هم بودند و دارو هم به یک اندازه به آنها تزریق می‌شد.

بعد از مطالعات معلوم شد که یکی از دانشجویان که شبها مسئول این آزمایشگاه بوده، چون بسیار به حیوانات علاقه داشته، این موش ها را می گرفته و شب های یک به یک نوازش می کرده است حال آیا نوازشی که این دانشجو نسبت به این موش ها رعایت می کرده،موجب بهبودی او شده است،یا دارو بیشتر و بهتر اثر گذاشته است؟!.

به بیان دیگر من و شما همه محتاج این نوازش هستیم این نوازش باید با نگاه،با کلام ولی مهمتر با بدن باشد یعنی آن چیزی که به عنوان لمس می شناسیم، که کودک شدیدا به این نوازش احتیاج دارد.

اینکه من و شما عزیزان مان را بگیریم،سرشان را نوازش کنیم،دستشان و پایشان را در آغوش بگیریم و با نگاهی مهربان،با کلامی آرام،و پر از شادی و شور و امید و عشق با آنها گفت و گو کنیم، نوازش را در وجودشان به وجود آورده ایم.

امروزه می دانیم که حتی گفته شده است که مرد در روز حداقل ۱۲ بار این نوازش و یک زن حدود ۲۰ بار این نوازش را میخواهد بنابرین نبودن نوازش گرفتاری به وجود می آورد.

عشق بالاترین احساس انسانی

check circle مثال:

گزارش شیرخوارگاه ها به ما نشان می دهد که متاسفانه وقتی پرستاران به بچه های نوزاد و یا شیرخواره نمی‌رسند و آنها را نوازش نمی کنند و فقط از طریق شیشه شیر غذای شان را می دهند و کاری به کارشان ندارند،.
دو سه روزی که از این ماجرا می گذرد،وقتی که صبح به سراغ بچه ها می روند،می بینند که بچه ها در رختخواب شان مرده اند یعنی در همه جای جهان آن زمانی که کودک مورد نوازش قرار نگیرد، می تواند حتی به مرگ او منجر شود ایجاد این ارتباط از نظر شیمیایی و حتی بار الکتریکی در بدن و مغز کاملاً شناخته شده است.

 

lamp به یاد داشته باشیم:

در خانه‌ای می توان گفت که اصول آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت رعایت شده است که بتوانیم خانه ای داشته باشیم که از عشق بین پدر و مادر،محبت میان همه ی اعضای خانواده و بالاخره نوازش برخوردار باشد عشق بالاترین احساس انسانی است

منبع: دکتر فرهنگ هلاکویی

این مطالب راحتما بخوانید:

 💡کدام را ترجیح می دهید؟ تشویق یا تنبیه کودک!

 💡آیا می دانید همکاری با کودک راه رشد اوست نه اطاعت !

 💡دو نکته مهم درمورد نیازمند بودن کودک که والدین باید بدانند.

 

این مطالب را هم حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
Exclamation Triangle Check code