مدیریت ، رهبری ، رشد کسب و کارمهارت های زندگیهمه مقالات

چگونه یک سخنران شایسته شویم ؟

سخنران شایسته ای شوید

بهبود توان سخنرانی موفقیت شغلی را پنج تا ده سال جلو می اندازد. توانایی سخنرانی در جمع کمک زیادی به اعتماد به نفس، وقار، شجاعت و اطمینان خاطر می کند. یادگیری روش سخنرانی یکی از سرمایه گذاری های سودمند در تمام زندگی است. اگر بخواهید می توانید آن را بیاموزید.

افرادی که می توانند مقابل مخاطبان صحبت کنند داناتر، باهوش تر، شایسته تر و اثرگذارتر از دیگران به نظر می آیند. خوب خودت

وقتی می ایستید و مقتدرانه حرف می زنید، به نظر می رسد آگاه تر و ماهرتر هستید و بیش از دیگران می توانید مخاطبان را متقاعد کنید.

بر ترس غلبه کنید

بر اساس کتاب رکوردهای گینس، ترس از سخنرانی در جمع، بیشتر از ترس از مرگ است. ۵۴ درصد افراد بالغ سخنرانی مقابل جمع را در گروه بدترین تجربیات ممکن به حساب می آورند. حتی فکر کردن درباره سخنرانی هم می تواند حال بسیاری را بد کند، ضربان قلبشان را بالا ببرد و لرزه بر اندامشان بیندازد.

بر ترس غلبه کنید




خوشبختانه، همه توانایی سخنرانی با اعتمادبه نفس مقابل دیگران را دارند. دوست دارم در سمینارهای مربوط به سخنرانی بگویم «هر یک از افراد حاضر در در این سالن ذاتا یک سخنران عالی است. شما اولین سخنرانی را درست پس از تولد، کاملا برهنه و در اتاقی پر از افراد غریبه انجام دادید».

ترس از سخنرانی در جمع، ترسی آموخته شده است. هیچ کس با آن به دنیا نمی آید. افراد این ترس را در طول زندگی و در نتیجه تجربیات منفی می آموزند. سپس این باور محدود کننده را در خود ایجاد می کنند که «من چنین هستم»؛ اما این باور درست نیست.

سخنرانی مهارتی آموختنی است

صلاحیت سخنرانی و ارائه های کاری، مهارت محسوب می شوند؛ یعنی عاداتی که می توانید با تمرین و تکرار بیاموزید.

یک بار از آلبرت هوبارد، یکی از پرکارترین نویسندگان تاریخ آمریکا پرسیدند که چگونه می توان نویسنده ماهری شد. او این پاسخ جاودانه را بر زبان آورد:

سخنرانی مهارتی آموختنی است




«تنها راه یادگیری نوشتن این است که بنویسید، بنویسید، بنویسید، بنویسید، بنویسید و بنویسید».

به بیان دیگر، تنها راه یادگیری سخنرانی این است که سخنرانی کنید، سخنرانی کنید، سخنرانی کنید، سخنرانی کنید، سخنرانی کنید و سخنرانی کنید.

با تمرین سخنرانی مقابل گروه های کوچک و بزرگ، کم کم ترس ناپدید شده و اعتماد به نفس، شجاعت و هیجان جایگزین می شود.

شروع کنید

تعداد بیشماری از صاحبان کسب و کار روش سخنرانی اثرگذار را از من پرسیده اند. به همه آنها یک پاسخ داده ام: در یک انجمن محلی سخنرانان بروید و در جلسات هفتگی آن شرکت کنید. این سازمان ها از روشی استفاده می کنند که روانشناسان آن را «حساسیت زدایی سیستماتیک» می نامند؛ یعنی جلسات را به روشی برگزار می کنند که هر بار شما هم فرصت سخنرانی داشته باشید تا به تدریج بیشتر از خودِ سخنرانی به فکر آماده کردن آن باشید.

شروع کنید

فروشگاه الو کالا

بهتر و بهتر شوید

تنها راه یادگیری سخنرانی، سخنرانی کردن است. پس از ۳۰ سال حضور در صنعت سخنرانی حرفه ای به این نتیجه رسیده ام که ارتباط مستقیمی بین تعداد دفعات سخنرانی مقابل جمع و توان فرد در جذب مخاطبین وجود دارد.

مزیت دیگر یادگیری سخنرانی در جمع، غیر از ارائه های بهتر، فروش محصول بیشتر، کسب درآمد بالاتر و فراهم کردن زندگی بهتر برای خود و خانواده این است که اعتماد به نفستان به شدت افزایش می یابد.

افزایش اعتماد به نفس
ترس را دور بزنید

به نظر می رسد ارتباط مستقیمی بین ترس از طرد شدن (حساسیت شدید به نظرات و واکنش های دیگران) و ترس از سخنرانی وجود دارد. هر دوی این ترس ها در ضمیر ناخودآگاه در هم تنیده اند.

وقتی با تکرار زیاد بر ترس از سخنرانی غلبه کنید، همزمان بر ترس از طرد شدن هم غلبه می کنید. وقتی ترس از طرد شدن رنگ می بازد، اعتماد به نفستان برای نزدیک شدن به دیگران و تعامل با آن ها افزایش می یابد. فروشندگانی که بر ترس از عدم پذیرش و بی تمایلی برای زنگ زدن به دیگران غلبه می کنند (با این تصور که مشتری احتمالی رفتار من رفتاری منفی دارد و علاقه ای به محصول یا خدمت آن ها ندارد) به زودی می بینند که دیگر از تماس بیشتر با افراد بیشتر نمی ترسند.

بهتر و بهتر شوید

یک مزیت دیگر

وقتی تصمیم می گیرید بر ترس از سخنرانی در جمع غلبه کنید و سپس این تصمیم را عملی کرده و به سخنرانی شجاع تبدیل می شوید تا آخر عمر شجاع می مانید. از تجربه خود به این نتیجه می رسید که می توان با هر ترس فلج کننده ای مواجه شد و بر آن غلبه کرد. این یکی از رهایی بخش ترین تجربه ها است.

تمرین های عملی

۱. همین امروز تصمیم بگیرید در ۶ تا ۱۲ ماه آینده سخنران ماهری شوید و فورا اقدام کنید.
۲. تصمیم بگیرید تا ۷ روز دیگر در نخستین جلسه سخنرانان شرکت کنید. در آمریکا و همه کشورهای دیگر باشگاه سخنرانان وجود دارد و ورود برای عموم آزاد است.

منبع : برایان تریسی


ممکن است در رابطه با مقاله چگونه یک سخنران شایسته شویم این مطالب هم علاقه داشته باشید:

این مطالب را هم حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
Exclamation Triangle Check code