نوروفیدبکهمه مقالات

تأثیر نوروفیدبک بر کاهش اضطراب

اضطراب و حوزه های وابسته به آن

یکی از گسترده ترین قلمروهای پژوهش در چند دهه ی اخیر ، اضطراب و حوزه های وابسته به آن بوده است. هنوز درباره منشا اضطراب ابهاماتی وجود دارد. انواع اضطراب را بر اساس منشا آن می توان تشخیص داد. بررسی های اخیر نشان داده است که اختلالات اضطرابی دارای بیش ترین فراوانی در سطح کل جمعیت است.

همه ی افراد در دوره هایی از زندگی این احساس و تنش را تجربه می کنند که می تواند توان بخش و در برخی موارد توان کاه باشد. خوب خودت

اضطراب توان بخش ، آدمی را وادار می سازد تا در راستای هدف خود فعالیت کند و در مورد آن بیندیشد ، اما اضطراب توا نکاه وی را از انجام هدف باز می دارد و توجه وی را محدود می سازد در قرن حاضر ، بشر به علت عوارض ناشی از صنعتی شدن ، بسیار مستعد غرق شدن در این گرداب روانی بوده است وجود این اختلال عاملی برای درماندگی، یأس، محدودیت و ناکارامدی است که در پی ناکارامدی، کاهش انگیزه، توجه و کوشش می باشد و در حیطه های گوناگون مشکلات متعددی را در زمینه روابط ، تحصیلات ، کاهش بهره وری و حتی مرگ ایجاد می کند.

همه ی افراد در دوره هایی از زندگی این احساس و تنش را تجربه می کنند که می تواند توان بخش و در برخی موارد توان کاه باشد.

اضطراب می تواند موجب ایجاد شکست و ناسازگاری در فرد شود و او را از بخش عمده ای از امکانات و توان مندی هایش محروم می سازد. فرد در پی افزایش اضطراب با کاهش کار امدی روبرو می گردد. نظیر اضطراب امتحان، موقعیتی که فرد نسبت به کار امدی و استعداد خود دچار ناراحتی می گردد و در مورد نا توانایی های خود دچار تردید می شود.




اضطراب و حوزه های وابسته به آن

در واقع اضطراب نوعی واکنش منفی هیجانی است که در پاسخ به منبع تنش زایی نظیر آزمون و یا موقعیت رقابتی ایجاد می شود در چند ده ی اخیر، برای کاهش اضطراب از شیوه هایی متعددی استفاده می شود، نظیر شیوه ی شناختی رفتاری و تکنیک هایی مانند، تن آرامی، حساسیت زدایی منظم، ایمن سازی در مقابل استرس، مقابله با باورهای غیرعقلانی و غیرمنطقی به شیوه الیس یا بک که هر یک از شیوه ها و تکنیک ها سعی درکاهش این هیجان منفی داشته اند.

استرس

روش های مقابله با اضطراب

به عبارتی میتوان روش های مقابله با اضطراب را به دو گروه درمان های دارویی ودرمان های شناختی و رفتاری تقسیم کرد. از جمله روش های رفتاردرمانی که ب همین منظور مواجهه با اضطراب و استرس استفاده می شود می توان از مدیتیشن، یوگا، آرام سازی عضلانی، بیوفیدبک و نوروفیدبک نام برد .

در این پژوهش از روش نوروفیدبک در درمان اضطراب استفاده شده است. خوب خودت




نوروفیدبک شرطی کننده کارکرد الکتریکی مغز است و موجب می شود تا عملکرد فرد به سطح بهینه برسد فرایند نوروفیدبک در برگیرنده ی آموزش یا فراگیری خود نظم بخشی فعالیت مغز است. مغز از طریق انبساط یا انقباض رگ های خونی دریافت خون لازم را کنترل می کند و جریان خون در مغز به نواحی خاصی هدایت می شود که در این خود نظم بخشی فعالیت بیش تری دارند.

روش های مقابله با اضطراب

هدف نوروفیدبک بهنجار کردن فرکانس های عصبی نابهنجار به وسیله ی افزایش آگاهی بر الگوهای EEG نرمال شده است نوروفیدبک با ثبت EEG عملکرد مغز را به صورت اطلاعات رایانه ای تهیه می کند و این اطلاعات فیزیولوژیکی را که از طریق امواج مغزی جلوه می کند به ما ارایه می دهد . خروجی به دست آمده توسط رایانه بر پایه ی نظریه ی شرطی سازی عاملی و تقویت مثبت و منفی است.

تکانه های الکتریکی به وسیله ی نوروتراپی آماد ه سازی می شوند و دامنه ی آن در باندهای فرکانسی فیلترشده ی مجزا دریافت می شود. در نتیجه این اطلاعات به صورت دیداری و شنیداری به مراجع ارایه می شود و این به وسیله ی رایانه به بیمار کمک می کند تا امواج مغزی اش را در پهنای باند تعدیل کند. در جلسه ی آموزشی نوروفیدبک مراجع می تواند یاد بگیرد که الگوی امواج مغزی اش را شرطی سازد و سطح بهینه را افزایش دهد.

نوروفیدبک

فروشگاه الو کالا

پژوهشگران معتقدند که نوروفیدبک تکنیکی است که از بازخورد فعالیت الکتریکی مغز در حین شر طی سازی عاملی و در جهت اصلاح الگوهای امواج مغزی آشفته عمل می کند. در واقع نوروفیدبک از طریق شرطی سازی عاملی موجب افزایش هم زمان ریتم حسی حرکتی مراجع یا امواج مغزی بتا در نقاط مغزی خاصی که فرکانس خوبی ندارند، می شود.

این شرطی شدن موجب می شود تا درهنگامی که فرکانس SMR یا بتا در حال افزایش است، امواج مغزی تتا در نقاط رایج کاهش یابد.

هدف نوروفیدبک درمان واقعی مشکلات در جهت مدیریت علایم اختلالات پزشکی است. تمرینات همه جانبه مانند نوروتراپی به اصلاح ، واقعی علتهای اختلالات می پردازند از نوروفیدبک می توان در درمان پرخاشگری؛ خشم ، برخی از – افسردگی، اضطراب و اختلالات خلقی ؛ علایم اسکیزوفرنی ؛ وسواس ، درمان مجرمین ، کاهش ادراک درد ؛ اختلال خواب ناشی از آسیب مغزی ؛ اختلال اتیسم ، نقص توجه/ بیش فعالی و فلج مغزی ، عقب ماندگی ذهنی ؛ اختلال خواندن و بسیاری از حیطه های دیگر استفاده نمود.

اختلالات

نتایج نوروفیدبک

نتایج پژوهش حاضر نشان داد که نوروفیدبک اضطراب شرکت کنندگان را به طور معنی داری کاهش می دهد. براساس پژوهش های انجام شده در راستای اثربخشی نوروفیدبک بر اضطراب نشان داده شده است که به افراد از طریق شرطی سازی کمک می کند تا واکنش های روانی سازش یافته و مهارت های کنترل اضطراب را بهتر ب هدست آورند. همه ی پژوهش های در این راستا بیان گر آن است که نوروفیدبک می تواند با شرطی سازی امواج مغزی افراد در گروه های سنی مختلف مواردی چون اضطراب و آشفتگی های خلقی را کاهش داد. از این طریق افراد می توانند.

با تمرکز بر انیمیشن ارایه شده در شرایطی خاص اضطراب خود را کاهش داده و با تکرار جلسات مدت زمان آرامش خود را افزایش دهند. در پروتکل هایی که بر کاهش اضطراب مؤثر می باشند می توان مشاهده نمود که افراد بعد از حدوداً ۵ دقیقه تمرین آرامش را تجربه کنند. فرد مضطرب می تواند پس از آشنا شدن با تغییرات فیزیولوژیک و عصبی خود با تمرین و تکرار آرامش خود را زیادتر کند، این روش ایمن و کاملاً بدون درد و در عین حال تا به حال هیچ ضرری از آن گزارش نشده است.

آرامش

فرد مضطرب به صورت هشیارانه و کاملاً ارادی یاد می گیرد که چگونه می تواند اضطراب خود را بدون هرگونه مواد شیمیایی کاهش دهد. در پایان می توان به این نکته اشاره داشت که نوروفیدبک میتواند به فرد کمک کند تا با روشی ایمن وضعیت روانشناختی خود را کنترل و توانایی برخورد باافکار اضطرابی در طول زندگی روزمره را به دست آورد.

منبع : مقاله پژوهشی بررسی تأثیر آموزش نوروفیدبک بر کاهش اضطراب


ممکن است در رابطه با تأثیر نوروفیدبک بر کاهش اضطراب به این مطالب هم علاقه داشته باشید:

این مطالب را هم حتما بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
Exclamation Triangle Check code